söndag 9 oktober 2011

Meh vad har den där matten nu släpat hem???


I våras under en av mina promenader
 såg jag till min förskräckelse en Magnolia
  stå uppgrävd direkt på gräsmattan!
Ett hus i närheten hade bytt ägare.
Och nu skulle det byggas ut.

Så gick tiden Magnolian stod kvar hela sommaren.
Varje dag från bussen såg jag den stå där.
Så en dag hade den tappat alla bladen...
Det var högsommar.

Sen kom ordentliga regnskurar och det kom nya blad!
Skulle dom inte ha den kvar funderade jag?
Nu har hösten kommit och jag har inte kunnat släppa tanken på den.

Sååå jag tog mod till mig och knackade på...
Frågade om de inte skulle ha busken?
Näe det skulle dom inte fullt upp med husbygget har dom ju.
Såå kunde jag få den i.s.f.???
Ja var svaret!!!
Har ni sett på maken vilken stor Magnolia?!
Kolla rötterna...




Jag tror det är en 'Susan'
Har ju sett den i blom om beundrat den varje vår.


Sambon hämtade sin bror och släpkärra.
Rotklumpen var så tung att de fick lov
att ta bort jord för att kunna rubba den över huvudtaget.

En ordentlig grop grävdes
och 3 säckar rhododendron jord gick åt
 plus vanlig jord.
Vi satte den i ett skyddat läge.
Ungfär som den växt i tidigare.




Och så la jag ett lager eklöv som skydd för markfrosten som de varnade för.
Lite grenar för att hålla kvar löven.
Rötterna är väldigt känsliga.
Så nu håller vi alla tummar vi kan att den klarar vintern!
Ibland lönar det sig att vara modig och fråga!
Jag är sååå glad för den!
Som ni säkert förstår :-)

Så ett STORT TACK för busken!
Nån gång när de byggt klart och vill börja med sin tomt
 kanske jag kan bidra med något?

TACK för att du tittade in till mig!
Lämna gärna en hälsning det gör mig glad.
KRAM
från
 mig!

20 kommentarer:

Giga sa...

Życzę Ci , aby magnolia w przyszłym roku nie chorowała i pięknie zakwitła. Pozdrawiam

Nette sa...

Hvor GODT at du tog mod til dig, for det ville være syndigt at lade træet gå til på den måde. Jeg krydser tommelfingre med dig, for at den får et godt nyt liv hos jer :-)

trädgårdsdrömmar sa...

Bra att du tog mod till dej och frågade.Hade varit en stor synd att låta den stå där och dö.Den ser ju jättefin ut.Hoppas nu att den klarar vintern.Lycka till.

Roser og Patina sa...

Så bra at du tok mottet til deg og spurte:) Jeg kan tenke Magnoliaen ble glad for å komme i jorden hos deg:) Så stor og flott magnolia! Jeg er sikker på at den vil stortrives hos deg:) Så heldig du var:) Ønsker deg en god søndag. Klem Ellen.

Mia sa...

Vilken lycka att bara få en så fin magnolia! hoppas du har tur med den nu och får se den blomma nästa år!
kram mia

Lövkojan sa...

Härligt att du frågade till slut!
Vilken vinst så att säga. Den ser verkligen fin ut och blir kul att se den i blom.

Tänkte höra med dig om du skulle kunna se vad det är för träd/buske jag har i min trädgård, har lagt ut bild idag? Den är så vacker!

Ha en fin start på veckan, kram Marie-Louise

Tant Otteskrufv sa...

Fattade de vad det var de gav bort? Hoppas nu att den trivs alldeles förträffligt med att växa hos er. Sist jag gjorde en liknande räddning höll det bara över vintern, vårsolen tog knäcken på den stackaren som inte hunnit få ordning på vattenförsörjningen.Lycka till!

Anna Vattenkanna sa...

Tänk vad glad magnolian är - lika glad som du! Synd om den att ha behövt stå så illa en hel sommar men hos dig får den ett bra hem och någon som uppskattar den.

Kram Anna Vattenkanna

Anna Vattenkanna sa...

Tänk vad glad magnolian är - lika glad som du! Synd om den att ha behövt stå så illa en hel sommar men hos dig får den ett bra hem och någon som uppskattar den.

Kram Anna Vattenkanna

Jessica och Malte sa...

Zigge ser ju helt klart lite fundersam ut! Hoppas magnolian mår bättre nu när den kommit i jord igen.

Kram Jessica

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Men oj, vilken lycka!!!! Att ha en sån stor magnolia är ju en dröm. Ja, i mitt fall är det en dröm att ha en magnolia i vilken storlek som helst haha.... Åh, åh, åh.... förstår verkligen hur glad du är. Va' bra att du tog mod till dig och frågade. Nu ska jag googla på Susan. Blir spännande till våren. Kommer hålla alla tummar och tår att den ska trivas och bo bra under vintern.

kram, kram
Charlotte

Inger Marie sa...

Såå bra! Magnolia fikk et nytt hjem og du et praktfullt tre...og det var bra du spurte!
Gleder meg til å se det blomstre til våren:))

Lisa sa...

Tänk vilken tur att du räddade den från en säker död :-) Den kommer nog växa så det knakar hos dig som tack ! Kram
Lisa/Lisas trädgård

Lotta sa...

Men vad bra att du räddade den från en säker död. Den ser verkligen magnifik ut, och jag håller tummarna för att den klarar vintern.
Kram

Mari sa...

Grattis, vilken lycka! att få en så stor Magnolia.
Ska bli kul att få se den blomma nästa år.
kram Mari

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilken helt underbar berättelse, att få en helt uppvuxen Magnolia `Susan´bara så där!
Men vad 17 hade dom tänkt göra med busken från början eftersom dom grävt upp den samt ställt den på gräsmattan och inte först sågat ner den?
Nu har den ju i alla fall fått ett nytt välkomnande hem som kommer sköta om den perfekt, så nu lär den väl växa och bli fin. Ska bli kul att se bilder på dess blommor i vår!!

Bente sa...

Så heldig du var, som fikk Magnoliaen! Bra du tok mot til deg og spurte!

Ønsker deg en ny fin uke!
Klem fra Bente

Norr om Köpenhamn sa...

Viiiiilken lycka att få en magnolia :o) Och vilken tur att de inte bara kastade det. Hoppas att den tar sig ordentligt nu.

Här öser regnet ner idag och jag tänker på allt annat än trädgårdsarbete :o) Nu tar inomhusprojekten vid och där finns ett antal att ta tag i ;o))
Ha en skön måndag!
Kramisar
Ulrika

Mina Gröna Tankar sa...

Tänk vad Susan stått och ropat på dig varje gång du gått förbi; -Rädda mig, rädda mig!!! Vilken tur att du hörde tillslut.

Isas Trädgård sa...

Åhhh ... vad stor den var ... den kommer att bli helt underbar nästa sommar när den blommar ! En Susan hade jag också tänkt att jag ska ha någon gång i min trädgård ... det står en precis utanför Stadsträdgården här i Örebro .. den är helt underbar när den blommar !
Vilken lyckodag för dig Helena !
Ha det så gott !
Kram/Isa