onsdag 12 oktober 2011

Förgänglighet...


Klätterhortensia

Hösten var tidigare en sån otroligt tråkig tid för mig.
Jag kunde inte njuta av trädgårdens förfall.
För det jag tänkte på var hur jag skulle genomlida vintern utan min trädgård.
Hur skulle jag stå ut?
Jag har ju min glasveranda med alla växter som vinter förvaras där.
Och växthusbelysning så i januari började jag så frön.
Det gjorde att det var något lättare att härda ut.
Men januari,februari och Mars månad hur långa är inte dom???
Man står ju knappt ut...
Näe jag behövde verkligen börja njuta av hösten oxå för annars blev det en så lång väntan...



Men när hösten kom så kändes allt bara så trist i trädgården ändå .
Försökte njuta men näe det gick inte..
Jag kunde inte se det fina i tex.hostans förfall.

Men så  köpte jag Hannu Sarenströms bok
 'Rimfrost och Trädgårdsdrömmar'
Hans sätt att se på trädgårdens förfall
 fick mig att uppskatta hösten  på ett helt nytt sätt!



Bronzrodresia  och Aronia

Numera gillar jag lukten av sönderfrysta växter..
Den härliga luften.
Känslan av förgänglighet.
Trädgården faller in i en viloperiod
för att sen vakna till igen efter en tids välbehövlig vila.
Även vi trädgårdstokar kan behöva vila...






Katsura som sägs dofta pepparkaka när den fäller sina blad .
Det har jag då aldrig känt.
Bergskörsbär

 Numera har jag en fin höstträdgård.
Har medvetet planterat olika
astrar,aplar,prydnadskörsbär.lönn,rönn,benved och häggmisplar.



Tidlösa och höstcrocus.
Sånt som ger en härlig känsla i trädgården nu på hösten.
Sprakande färger och prydnadsäpplen i massor.
Det finns så mycke jag njuter av nu  på hösten i min trädgård! 



Viola 'Freckles'

Inbäddad i ett skyddande lager eklöv.
Tänk så finurligt det är i naturen.
Löven bäddar in och skyddar växtligheten och blir sedan till jord.

TACK för att du tog en titt hos mig idag!
Hur känner du för hösten?
Är den bara trist eller?
Lämna gärna en kommentar det blir jag glad för såklart!
KRAM
från
mig!

12 kommentarer:

Unknown sa...

Ja vi får prøve og nyte høsten med dens fine farger og klare luft ,og håpe det er leeenge til snøen kommer.
Så mye fint med masse farger du har i hagen din , flotte bilder klem fra Marit.

Jutis sa...

Jag har nog känt en lätt doft av typ brödbak när jag passerat min Katsura. Väldigt sugen på att plantera prydnadsapel efter dina tidigare inlägg! Kram

Unknown sa...

Helena den dufter litt i overkant mye etter kl 1800 så da må jeg lufte hehe ,for mye og for lite en blir alldri helt fornøyd ,Marit.

Anna Vattenkanna sa...

Så bra att du kan tycka om hösten också... det är så mycket som är fint och det du visar i dag är ju ett bra exempel. Härligt helt eneklet...

Kram Anna Vattenkanna

Sabelhagens Olivlund sa...

Jag behöver nog också läsa Hannus bok! Har lite svårt att njuta av hösten, just för det som komma skall. Jag vill inte ha någon kall, snöig vinter och jag tycker man gott kan hoppa över jan-mars, i alla fall jan och febr... Fast visst kan man behöva vila lite från trädgården och ha något att längta till när det börjar spira i rabatterna. I dag har vi strålande sol och då är hösten otroligt vacker.
Så färgsprakande fina bilder du visar!
Kram Maria

Lena/isklockan sa...

Ett tänkvärt fint inlägg.

Kram

Kia sa...

JAg gillar hösten och alla årstiderna. Med hösten så kommer myset och alla fina färger i naturen. Det är okej att burra ner sig i soffan framför brasan med en bok och lite tända ljus.

Kram Kia

Kristina Bonander sa...

Den boken av Hannu Sarenström har jag inte, men i "Trädgårdsvisioner" skriver och visar han också sin höstträdgård. Och man blir så inspirerad. Höstträdgårdar kan vara underbara!
Jag tror att det har spridit sig en tolerans för att allt inte ska vara så perfekt och vi har lärt oss att förmultning och kretslopp är till fromma för mikrolivet. Och att det sen är så vackert som du har i din trädgård, blir ju så att säga grädden på moset.
Hälsningar
Kristina

Tina sa...

Klokt och fint skrivet, inredningsnörd som jag är behöver också vila ibland...

kram

Tina sa...

Det där om energitjuvar hade jag velat diskutera med dig över en fika..

kram igen!

Susie på Stjärnarve... sa...

Jodå, jag gillar hösten med dom klara krispiga morgnarna, med doften att äppelkaka från katsuran, med den lågt stående solen, men...Det är ju bara det att man vet att det kommer en vinter efter - och det är inte kul!!

Helens trädgård sa...

Gör ett sista försök till att få kommentaren att fastna...
Har varit problem en lång tid men tycker det har blivit bättre.

Skulle säga att...

Har precis som du tidigare tyckt att hösten var mörk och en lång evig pina.
Numera njuter jag av lugnet, färgerna, det finns tid till färändringar, gräver och pysslar om.
Men nog tycker jag fortfarande att januari är en onödig månad ;=)
Ha det gott!