söndag 21 augusti 2011

Nu så ingen återvändo!



Så nu är det gjort!
Klätterhortensian är bortgrävd.


Den har fått en ny plats i 'stenrundeln'.
(bild på den till höger i bloggen)
Och får klättra på en tall.
Om den klarar sig.
Ca.3/4 klippte vi bort av grenarna för att hjälpa den på traven.
Vi får se till våren!


Clematisarna är nerklippta.
Det är italienska sorter så de skjuter ändå nya skott till våren
 som blommar samma år.
Kameliont busken som med hjälp av ett armeringsnät täckte en bit av väggen
veks ner med nät och allt.
Den är jag extra rädd om för den har jag förökat själv.
 Genom att lägga ner en avläggare (en gren på moderplantan)
mot jorden
skrapat på grenen och lagt en sten på.
Efter en tid hade det bildats rötter och jag kunde klippa av den gräva upp
och sedan plantera här invid huset.



Auriklerna fick komma in på verandan eftersom
'teatern's hyllor monterats ner.
(bild på den finns till höger i bloggen)
En del pelargoner fick komma in oxå.


Och allt pynt kring entrén får pryda sin plats på ett bord framför huset.

Ja då är huset redo för målning!
Om vädret tillåter blir det i morn.
Det tar nog sin tid men blir skönt att ha det gjort nu ändå.
Det går ju mot slutet på trädgårdssäsongen
 och hade vi gjort det på våren hade jag oroat mig för att allt skulle bli nertrampat.
I vår sen kan jag bara njuta!

Förresten jag höll på att glömma att berätta att snoken idag varit i växthuset men där lät den sig inte fotograferas
 utan slingrade undan fasst jag smög likt en indian :-)

Tack för att du tittade in till mig!
Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.
KRAM
från
mig!

13 kommentarer:

VillaKarlslund sa...

Kul att du är igång:))
Mycke vackra ting samlade.
Rost är såå fint:))

Ha en bra start på målarveckan:))
Kram Tina

Kia sa...

Oj vad tomt det blev, ett annat hus!

Lycka till med målningen.
Kram Kia

Rosor och Pioner sa...

Hoppsan så tomt det blev, nu är bara det roliga :-) kvar att måla.
kram Susanne

katarina sa...

Heeeeeej!

Ojojajajaj...hela kroppen värker!
Jag ska ALDRIG någonsin hämta en hel släpkärra med plantor igen...inte på samma gång...jösses vad jobbigt det var.
Nu behöver jag fråga en sak...
Pionerna...de ser allt bra risiga ut nu, hänger moloket...ska man klippa ner pioner? ler ska de stå som de är över vintern? Klipper man ner dem sen på våren? Jag hoppas de klarar flytten och att jag inte planterat dem för djupt nu så att de inte blommar. Det är massor av växter kvar som vi inte fick med oss. Men jag kan ju ta en del i vår också. En ranglig stackars klematis hittade jag också. Hur vet man om det är en sån sort som ska klippas ner eller om man inte ska klippa? Klipper man ner dem på våren?
Hmm..det kommer fler frågor senare..;)

Duuuu så fint du gjort på bordet och vad skönt det blir i vår sen då du bara kan njuta..;)
Jag tror hortensina klarar sig. Våra två har stått med rotklump o allt rakt på gräsmattan i flera månader och de lever än...;)
Vad fint det var också på verandan med alla krukorna..;)
Kram o ha en mysig måndag!
Katarina

Fröken Fräken sa...

Åh, så tomt det blev utan det klättrande gröna! Men jag förstår ju, det blir ju klart enklare att måla huset på det här sättet ;-D

Cajsas Faster sa...

Vilket jobb att ta bort allt. Och vilket jobb att måla. Men det kommer säkert bli jättefint!

Lycka till. Kram

Jutis sa...

Hu vilket jobb! Men huset måste ju såklart tas omhand. Förstår att det måste skurit i hjärteroten när klätterhortensian fick flytta på sig. Hoppas den överlever! Jag planterade en för flera år sedan, men den har knappt växt något. Hört att de kan vara sega i starten, men hur lång är starten egentligen??! Jaja. Trevlig målning i morrn då!

Godastunder-tokigaidéer sa...

Super fint på bordet, jisses vad ni har legat i och flyttat och klippt. Här har vi bara planterat....nytt jippi.Synd på din hortensia den var så fin på väggen. Jag satte min första i sommar och hoppas den kommer fint till våren.

Kram Anna

Louise sa...

Åh, det blir säkert jättefint men jag måste ändå tycka det är lite sorgligt för hortensian... Den var så fin! Hoppas den trivs på sin nya boplats!

kram louise

Berit sa...

ÅÅÅ hoppas allt klarar sig!!!Men huset blir fint nymälat.jag ska snart gräva upp lite auriklar, de behöver delas...vill du ha??vet att du sparar på dem:)
Ha det gott!!

Nette sa...

For det første må jeg lige sige, at dit hus ser så pragtfuldt ud. Både med og uden planter. En herlig stil.

For det andet bliver jeg helt svedt ved tanken om det kæmpearbejde det må have været, at flytte alting.

Glæder mig til at se billeder af de nymalede hus :-)

Tina sa...

Synd att jag bor så långt bort annars hade jag kommit och hjälpt dig med målningen..
Glömde fråga sist om det blir rött igen eller om du valt en annan färg?

kram!

Tant Otteskrufv sa...

Hoppas på målarväder åt er! Det är verkligen inte skoj att ha det stå och vänta.Men auriklerna är lika fina på nya stället:)