lördag 6 augusti 2011

Dags att ruska om lite...



Idag passade jag på att samla frön
 från borstnejlikan 'Sooty'


Jag brukar klippa kvistar och lägga på ett fat
försiktigt skaka ur fröna.
Sen får de ligga ett par dar och torka
och så ruskar jag igen.



Efter först skakningen finns det massor av frön på fatet!
En del skräp som jag rensar bort och så är det dags att så om ett par dar.

Egentligen vet jag inte om man tjänar på att så nu men jag gör alltid det.
Det går lika bra på våren!




Förra året sådde jag 17/8 ser jag på såpinnen.
De gror snabbt!


Sen vaknar de till på våren
står hela säsongen i min lilla 'plantskola'
dvs.drivbänken där allt som ska planteras ut samma år står.

Dessa ska alltså planteras ut i höst
 då det är dags att gräva upp de som jag tog frön av nu.
Är ni med?
De kommer inte att blomma nästa år för borstnejlikor är 2-åriga.
Detta innebär att första året blommar de inte utan är bara gröna.
Som de på bilden ovan alltså.

Varje år upprepar jag proceduren krångligt?
Näe inte alls och jag vill inte vara utan dom!!!
Så fina i kombination med många växter i planteringen
och till snitt är de hållbara och 'piffar'upp vilken bukett
som helst nästa svarta som dom är!

Jag har fotat den utan bra resultat
men om du tittar in hos en annan bloggare nämligen
så har hon en bild som jag tycker är rättvis!

Ha en fortsatt trevlig helg all ni som tittar in till mig!
Jag blir så glad för alla hälsningar:-)
KRAM
från
mig!

12 kommentarer:

Bea sa...

Hej!
Jag är dålig på att ruska om, men kanske några fröställningar skall det ändå bli :)
Ett trevligt pyssel är det trots allt!
Må gott! /Bea

Rosor och Pioner sa...

Borstnejlikor är trevliga blommor och så fina i buketter. Tyvärr en blomma jag aldrig sått själv även om jag tänkt tanken många gånger.
Ha en fin kväll
Kram Susanne

Cajsas Faster sa...

Den svarta har jag också, kanske heter den Sooty, jag säger det.Ska se om jag hittar en bild på min:)

Har också plockat några frön men inte ruskat så bra..

Idag har jag klippt gräset, det tar en timme med åkklipparen, men nu är det så fint igen.

Kram Marie

Tina sa...

Jag har aldrig ruskat några fröer någonsin men har sett syrran göra det. Har nästan lust att föreviga mina dahlior, de är helt fantastiska i färgen, vita o ljuslila i topparna. Kunde inte stå emot att köpa dom i Dk, de är så fina.
I morgon gäller gräsklipp för mig...

kramen!

Berit sa...

Jag har också börjat ruska om lite frö:)
Ha en underbar dag!!

Helens trädgård sa...

Härligt med egenodlade frön :=)
Jadå, Borstnejlikor är fina, gillar dom också.
Trevlig helg!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Borstnejlikor är underbara, liksom måna andra tvååringar. Men jag är lite lat och sår mina på plats i rabatten (bara att skaka av fröna)... det blir kanske inte så många plantor med det funkar.
Allt gott, Eva

Lövkojan sa...

Så vacker den är! Förstår att du ruskar fröer av den :)
Vilken härlig vecka ni såg ut att ha haft!

Ha en fin söndag, kram Marie-Louise

Lizette sa...

Hej hej.
Borstnejlika är helt klart värt besväret. Jag gör det då lite enklare för mig och slår av fröerna runt om i trädgården...

Ha en fin söndag
Hälsningar Lizette

Anonym sa...

Underbart "reportage" från Sigges semester!

Bra tips om borstnejlikan. Har haft en gammal sort här i trädgården men den har tyvärr gått ut sig..... har funderingar på att bygga en drivbänk för att dra upp egna perenner/bienneler från frön, då skulle jag kanske haft borstnejlikan kvar för jag skakade bara ut fröerna direkt i rabatten. Nu fick jag mig en tankeställare ;-))

Ha det gott!
Åsa

Helén sa...

Ruskar om o samlar in fröer gör jag hela säsongen:) Lika bra att vara med så man inte missar något. Höstsådd har jag inte testat på, men det är ju perfekt för då är ju plantorna härdade av sig självt till våren:)//Helen

Kia sa...

Vet inte om jag hängde med hela vägen men det låter jätte bra!! : ) Är du nöjd så är det väl toppen.
Ha en toppen första jobbvecka.
Kram kia