måndag 8 augusti 2011

Augusti en bra månad


Basilikan 'Magic Mountain'
Den har jag haft flera år på raken.
Den klarar inte övervintringen på den svala verandan utan för en massa ohyra.
Så varje vår köper jag en ny.
Den är fin i sig och doftar fantastiskt när det blåser eller om man går emot den.
Blomspirorna med de lila små blommorna är dekorativa.

Bladen är så aromatiska
att ett blad räcker gått och väl till en köttfärssås på 400 gr.
Jag kan inte låta bli att föröka den hela tiden
 det tar bara ett par dagar innan det blir rötter i vas.
Sen planterar jag och delar med mig!



Här en annan sort jag fått sticklingar av.
Brukar sätt dom i plastkrukor eftersom de är så törstiga.
Men först i vatten alltså.
Jag tycker det är enklast och dekorativt att ha i köket!
                           





Augusti är en bra månad när det gäller rotning av pelargon sticklingar.



Brukar förnya en del som gjort sitt.
Dessa doftpellisar satte jag i små plastkrukor  tidigare
och nu fick de lite större utrymme när de fått en fin rotklump..



Här ett skott som råkat gå av när jag rensat en vit rosenknopp.
Kunda jag väl inte slänga?
Fick stå i en fin vas och nu hade rötter dykt upp.
Kan jag inte slänga nu heller fasst jag har så många...
Den blir planterad i kruka och får behålla knoppen.






Planterade  upp 3 st. i större krukor av den brokiga sorten
 som är namnlös då jag råkade norpa en stickling en gång.
Kanske heter den 'Chelsea Gem' det har jag fått tips om
 och tror det kan vara rätt.
Lite större krukor får dom då de ska få vara inne i huset under vintern
alltså ingen vintervila för dom annars planterar jag inte om nu.
Hittar en liten frösådd i en plantering av palmstarr.
Krukar den oxå.
Kan vara bra att ha till gåva nån gång!

Tack för att du tittade in en sväng idag!
Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för :-)
KRAM
från
mig!

16 kommentarer:

Kia sa...

Jag funderade på att föröka mina pellisar, de hela 2 jag har! Men det är ju bara massa blad. Är det dom jag ska nypa av och stoppa i jorden? Har sett att man tar en del av stammen och blad men det finns inget sånt.

Kram Kia

Mari sa...

Mina pelargoner blommar så fint just nu så jag har inte mage att klippa i dom än, men jag har tänkt att ta sticklingar på mina snart. Vet du hur man gör med vedartade skott? Går dom att ta sticklingar av oxå? Se mitt inlägg för några dagar sedan. kram / Mari

Anonym sa...

Jag håller med dig om att det är kul att kunna dela med sig! Finns det nåt roligare än att glädja en annan trädgårdsfantast med en liten kruka eller två? :) Har man tur får man nåt i utbyte också, men det är själva givandet som är grejen tycker jag! Kram Hanna

Marina sa...

Ja, det är sådant lite avkopplande småplockarbete man kan roa sig med nu. Gillar sånt!

Kram!

Norr om Köpenhamn sa...

Basilika är ju så vansinnigt gott till tomater och mozzarellaost...mums! Vi ser alltid till att ha en planta i köket och det är mannens uppgift att vattna den...hihi. Alla andra blommor sköter jag :o)

Pelargonsticklingar borde jag också ordna nu. Har några gamla plantor som är på upphällning.
Ha en fin kväll!
Kramis
Ulrika

Rosor och Pioner sa...

Nu har jag lärt mig något nytt, har alltid tagit sticklingar på pelargoner på våren förrut. Får dessa sticklingar stå i ett fönster under vintern sedan?
Visst är det trevligt att dela med sig och glädja andra.
Ha en fin kväll
Kram Susanne

Jessica och Malte sa...

Basilika är gott vi har den ofta i sås till grillat. Behöver inte pelargonerna sin vintervila för att blomma bra nästa sommar??

Kram!
Jessica

Mina Gröna Tankar sa...

Vad är det som gör att man inte kan slänga de där pelargonskotten. Det GÅR ju inte att göra nya plantor av alla bitar som druttar av....

Ullis sa...

Tack för tipset! Då ska jag också passa på att ta pelargonsticklingar nu.
Ha det bra!
Ullis

Cilla sa...

Härligt att föröka och dela med sig. Så borde alla göra!!!!

Cilla♥

Fröken Fräken sa...

Basilikan var väldigt lik mynta, vilket är den enda kryddväxt som brukar verleva och växa hos mig!
Och stopp här nu, om du visar bilder på sticklingar dår du ta och ha en liten grundkurs i hur man tar sticklingar, var man ska knycka skottet osv! Please!! Jag har nämligen ingen aning ;-D

Tant Otteskrufv sa...

Jag stod faktiskt och stack igår, fuchsior mest. Borde gjort det tidigare för de är eftertraktade på "byns" marknad. Frågan är om de hinner bli rotade till om fjorton dagar?

Giga sa...

Bazylię mam zawsze w skrzynkach na balkonie, lubię ją i używam w kuchni. Nie "bawię" się sadzonkami kwiatów, bo nie mam ich gdzie przetrzymywać zimą :-(. Pozdrawiam

Tina sa...

Inga sticklingar för mig men gärna örter!
Hittade en oregano i kanten när jag klippte gräset, den var riktigt stor! Hade glömt av att jag grävt ner den på vänt..ska ta hand om den snart. Din basilika ser inte dum ut alls!

kram

Helén sa...

Ja, Pellisar verkar vara lätta att ha o göra med. Underbart när man kan föröka och föryngra själv och Pellisar är fina i grupper av många.//Helen

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Nu inspirerade du mig att ta fler sticklingar. Är lite dålig på det. Blir mest pellisar. Bra idé att ge bort.. För ibland kan det bli liiite för mycket av det goda.. även om jag bara knipsar pelargoner ;)
Kramar!