måndag 16 januari 2023

Vårspaning & älgskador


Sol idag man blir ju så glad över det!
Man vill ju bara var ute men inte finns det mycket att ta sig för precis..
Vårspana kan man ju alltid göra!
Se vad som hänt i trädgården....

Vi har haft nämligen haft älgar i trädgården för första gången sen vi flyttade hit.


En dag var de här 4 gånger!!!
Joddå vi har inhängnat men de kliver bara över.
Här står jag på trappen & fotar.

Har sett spår av dem precis utanför fönstren
 på fram & baksidan & runt urnan vid trappen in i huset.
En  morgon stod de utanför vid parkeringen.
''Han den ende'' fick gå ut genom en annan grind skynda sig att sätta in Dirren i bilen.
Under tiden hoppade de in i trädgården.
Ja det har varit för mycket alldeles för närgångna är de.



Så vad har de då ätit jo murgröna.


Rensat skott & blad nåja det gör väl inte så mycket.
Äppelträden har de nopprat på & alla aplar.
Det lär väl bli en massa skott på dem i vår .
Kommer nog inte se kloka ut tänker jag. 
De har stått på knä i planteringar & mumsat på ja jag vet inte riktigt vad.
När vi hojtat på dem så går de rask emot oss.
En natt var jag uppe.
Öppnade vardagsrumsfönstret & ropa åt dem att ge sig av.
Då började de låta så som älgar gör.
 Den ena gick mot vardagsrumsfönstret.
Det var bara för mig att stänga snabbt & sen stod den
 ett par dm. från fönstret & stirra på mig men asså!?


Lite spår ev dem förutom spillning såklart.
Funderar nu på att sätta högre nät i vår.
 Vi har ju hund & har inte kunnat släppa ut honom
 utan att gå runt & titta om de är här.
Dessutom är det väl bara en tidsfråga innan 
de kliver runt i dammen & har sönder den..

Det går liksom inte att ta sig någonstans när de står i trädgården.
 Som tur är har vi inte haft någon tid att passa när de varit här.
De är inte rädda alls.


Nu verkar de ha lämnat området.
Vi har inte hört om någon som haft dem i trädgården på över 1 vecka.


Lite grönt hittade jag på min vårspaning.
Hjortbräken är ju vintergrön.
 Det är första gången jag har den i krukor & än så länge verkar den må kanoners!


En hel del olika ormbunkar  & taklökar i kärl står i bodegan & de ser fina ut med 🌿


Solen asså det är underbart gör så mycket när den kikar fram 🌞

KRAM från mig!
 

2 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Solen syntes hos oss också, vilken härlig känsla. Tog en riktigt lång promenad, det var lite för halkigt för att jag skulle ta fram cykeln. Ett par kilometer från oss, hade de en älgko med två kalvar i trädgården, de mer eller mindre bosatte sig där. De gick inte att skrämma bort, till slut var enda alternativet för kommunens jägare att skjuta dem. Folk kunde inte röra sig utan att vara rädda för älgarna.
Nej, dem vill man inte ha i trädgården.
Ha det gott /Kram Marika

Carina sa...

Trist med vilt som tappar sin respekt för människan eller om det är vi som tränger undan dem... Här hos mig är älgstammen numera kraftigt reducerad pga sjukdom. Men jag bor i skogen så älg, rådjur, hjortar och andra kommer på besök mer eller mindre regelbundet. Och det var ett skäl till att jag inte ville lägga någon dammduk i dammen.

Fint med vårtecken i solsken - det ger hopp om vår! Asplenium är tacksamma att odla upplever jag.

Kram, Carina