onsdag 11 maj 2022

Egna frön från luktärt


Luktärt `Matucana`


Luktärt ´Matucana´ sådda vecka 12 allt enligt 
luktärts drottningen Cecilia Wingårds såråd.
Egna frön hade jag samlat in i höstas för första gången. 

Sådden har stått ute sen de var 10 cm. höga.
De tål -8 & det har snöat på dem till & med. 


Luktärter är inte alls så känsliga som man tidigare trott.
Rötterna skulle man absolut inte röra...
Men enligt Cecilia behöver man inte alls dutta med dem.

Jag vattnar mycket jorden & bryter sen itu rotklumpen. 


Lirkar så i tu dem & det känns alltid lite nervöst ändå men funkar bra!


Sen planterade jag dem i samma tunna som förra året.
Den hade ´han den ende´ förberett genom att fylla med hästskit & kompostjord.
Riset satte jag i för ett tag sen.
Gillar att allt är förberett innan & så kan man bara plantera.
Svepte en fiberduk runt om bara så den täckte dem nertill.
 Eftersom de stått ute så många veckor redan 
så behöver de endast skyddas mot direktsol & vind kylan är de vana vid. 


Så har jag planterat upp alla fuchsior.
Bara lite större kruka annars trivs de inte.
Nästa gång rötterna nått kanten igen så kommer jag plantera om dem igen.


Även min Dvärgcissus fick sig ny jord men samma kruka.


Den har så fina blad ☘️

KRAM från mig!

Inga kommentarer: