tisdag 28 september 2021

Tulpaner & krollilja


Idag skulle det regna det är nu kväll & inget regn har kommit än...


Jag har planterat lökar.


Tulipa ´Black Hero` en dubbel snudd på svart skönhet vid bodegan
 där jag förra året satte den enkla ´Queen of Night´


Ett större antal krolliljor då jag alltid vill ha 1,3 eller 5 st. av varje ja då blirre många 






4 st. olika vart det 
Det var i somras som jag reflekterade över att under en period 
var det just nästan inget som blommade i min trädgård förutom just krolliljor.
Så jag funderade över vart det skulle göra sig fint med ett gäng & så beställde jag.

Växthuset mitt ´Crazy Corner´där ärre färger dårrå!

Krusbäret ´Hinnonmäki i metalltunnan har blivit omplanterad oxå.
Jorden hade sjunkit ihop + att jag haft en idé som jag tyckte var fiffig & det var att sätta månadssmultron runt stammen.
De smultronen ville jag inte äta av sen då ´han den ende´ alltid vattnar på plantorna med vatten från tunnor.
Och det vattnet är inte att leka med fniss 😝
Tänkte inte på det...
Men krusbäret har gett otroligt mycket bär som ´han den énde´ är glad i 😋
Nu kommer andra vintern i tunnan & jag hoppas att krusbäret
 klarar sig ännu en gång.
Den får stå som den är utan ngt. skydd alls. 
Vi har även amerikanska blåbär, smultron & buskhallon i baljor.
Ett dvärgäpple sattes samtidigt som krusbäret men det klarade inte vinter. 
Kul att testa lite olika växter i krukor ändå.

KRAM från mig!

2 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Det är alltid lika kul att sätta lök på hösten, mina har inte blivit planterade ännu. Brukar göra allt på en gång, och så länge dahliorna står kvar, har jag inte så mycket plats för dem. De svarta provar jag varje år, men har ingen större lycka med dem. Krolliljorna är riktigt fina.
Ha det gott /Kramar Marika

Carina sa...

Låter som du får en kalasfin krolliljeblomning till nästa säsong. Och visst är det gott med olika bär att ta en handfull av under sommaren. Jag har några påsar lök kvar - lösvikt så det är ganska många men så länge jag vet var och det vet jag så känns det bara kul :)

Kram, Carina