söndag 20 juni 2021

Årets pionblomning tjoff så var den över...


Paeonia Éarly Windflower´


En vit skönhet i kvällssolen.


Helt ljuvlig!


Nu har den blommat över likaså alliumbollarna i bakrunden.


Buskpionen ´Suffruticosa´likaså det gick undan med pionblomningen i år.
Som så mycket annat.


Herrgårdspion


Rosenpion ´Veitchii´var nr. 2 i ordningen att slå ut men först av dem alla var...


Svavelpionen i vanlig ordning alltid tidig 🌼
Den får blåsvarta frön senare som jag alltid direktsår numera.
Förr sådde jag i krukor men nu har jag mina ställen där jag pillar ner fröna.
Och buskpionens frön kan jag inte heller låta bli att så.
Har ett gäng på G på år 2 kul att se om de blir så stora att jag får se dem blomma 🌸

KRAM från mig!

4 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Så många fina pioner. Hos mig blommar några och andra står och väntar med stora knoppar. Men de slår snart ut. Värmen gör kanske att de inte blir så långvariga.
Ha det gott /Kram Marika

Carina sa...

Du har flera tidiga och vackra sorter. Och jag gör som du - pillar ner frön av den gula och buskpionerna kanske inte varje år men ofta. Kan liksom inte låta bli :)

KRam, Carina

HWIT BLOGG sa...

Älskar pioner...en riktig glädjespridare! Men med värmen blev det en kort blomning i år, lite trist...
Det mesta är gult och visset här nu, man får försöka rädda det som man kan. Men det är ett heltidsjobb att bara vattna just nu. Hoppas på lite regn och svalare sommarvärme nu!
KRAM från Titti

MannsGarden sa...

Så fina pioner du har, förstår att du vill att blomningen varar lite längre.
Stod och tittade på en vacker, enkel pion i Drömparken i Enköping förra veckan. Måste vara samma som den första du visar (Early windflower). Så fin i sin enkelhet!

Ha det gott! Ulrika