lördag 31 oktober 2020

Vitlök & återbruk.


Vitlöken är planterad.
Även detta år i den gamla soptunnan.
Återbruk när det är som bäst 😉


2 sorter igen fast inte samma som förra året.
Kul att testa nya.


Det vart bra skörd men inte så stora.
Men dessa var mycket större klyftor så hoppas de blir bättre.


Härligt med egen vitlök ändå även om de är små 😍


Dirren är ju med som vanligt.


Väldigt nyfiken av sig som ni ser.
´Han den ende` är vitlöksansvarig här hemma. 
Vi har tömt ur & återanvänt jorden & haft i ny vanlig plantjord.
Sen toppar vi med löv som skydd. 

KRAM från mig!

3 kommentarer:

Ätliga trädgården sa...

Germidor favorit här och den gillar verkligen värmen som blir i en låda, bara man vattnnar som en galning.
Kanske jag också skulle börja odla i soptunnan...just nu har jag torv i den att blanda i komposten när den blir för blöt.
Önskar fin helg
/Anette

Villa Ryttarängen sa...

Så fyndigt att återbruka den gamla soptunnan. Jag har glömt att plantera vitlök, tack för påminnelsen. Kraaam Pia

Carina sa...

Jag är ordentlig och sätter i skyltar för de 4-5 sorter jag brukar odla. Trots det kommer jag aldrig ihåg vilken av dem det är som bildar små vitlökar. Inte heller kommer jag ihåg att ta rätt sort till rätt användning - jag tänker på beskrivningarna tex utmärkt att ugnsbaka, bra för tidig skörd eller typisk fransk vitlökssmak :) Så egentligen kan jag lägga ner att hålla isär dem och plantera och skörda huller om buller.

Kram, Carina