onsdag 8 juli 2020

Murbinka en sommarfavorit



Murbinka Erigon Karvinskianus
En av sommarens favoriter.
Det är den jag absolut INTE kan vara utan.
Därför övervintrar jag minst 2 krukor.
Sår frön på våren & tar sticklingar.
Kommer det upp frösådder i krukorna så ´pillar´jag upp dem med. 
Allt för att vara HELT säker på att ha plantor till sommaren.

Jag vill ha många ...
I lådan utanför vardagsrummet & i
den stora & den lilla urnan vid entrén. 
Jag vill ha dem i hinkar på trappen till glasverandan ihop med zinnia, pelergoner mm


Nu har jag planterat de sista i hinkar.
Finfint att ha egna plantor att frossa i 😍


Hur många som helst räckte till flera hinkar!
Så kan de bli när man garderar sig 😅

Jag såg avsnitt 14 av Gardeners World häromdagen.
Där får jag se mina drömmars trapp
 som jag någon gång för länge länge sedan såg på bild.
En stentrappa med murbinka mellan stegen
 asså WOW jag har aldrig glömt den bilden 😍

Vi har en stentrappa & det är då väldigt frestande
 att plantera sticklingar mellan stegen.
 Men det är bara stenmjöl mellan & en trapp man går i hela tiden
den lämpar sig då inte för yviga murbinkor.
Då behöver trampstenarna vara bredare än vi har. 

Jag skulle få sätta upp skyltar.

OBS!!!
TRAMPA EJ PÅ VÄXTERNA!
👆
Nejmen så kan man inte ha det fniss 
Men drömma det går ju 😍

Vill du se avsnittet där Murbinkan är med 
 så har jag länkat till det här nedan asså jag tokgillar den!

ca.10.33 in i inslaget kommer murbinkan.

KRAM från mig!

2 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Helt underbar, ju! Tänk att jag inte sprungit på henne tidigare. Nu ska jag också så frö till våren, så det så, men först titta på länken.
Allt gott
/Anette

Ätliga trädgården sa...

Glömde mig...
Ätliga trädgården är det som gäller!