fredag 27 mars 2020

Helleborus i vas någonting nytt för mig.


Tack & lov för de små buketterna man kan unna sig att plocka i trädgården nu.
En ny nästan varje dag blir det.
Det är så avkopplande att gå ett varv & se vad som hänt.
Ibland känns det som om inget alls förändras men även om det är minus på nätterna förundras jag över att nästan var dag har någonting nytt tagit sig upp ur jorden
Nog sjutton är det märkligt & fantastisk allt!


Scilla Michtschenkoana Persisk blåstjärna
 Det är som är så bra med vårlök är att det inte alls behövs många 
för att skapa en bukett som ger så mycket glädje.
Vissa växter är rätt så oansenliga men i vas kommer de till sin rätt.
Som den persiska blåstjärnan tex. se de fina ljusblå strimmorna 😍


Helt vanliga crocus öppnar sig snabbt i värmen inne.
 Snart nog har de gjort sitt men vad gör väl det.
 De ger en färgklick till köket den dagen.
Sen vissnar de men även då i sitt förfall är de vackra tycker jag.  


I år är det allra första gången som jag tar in julrosor.
Det har känts lite väl lyxigt & mina plantor har inte haft 
så mycket blommor har jag tyckt.


Men så köpte jag en ny julros till trappen för några veckor sen.
 En stjälk gick av & då såklart fick den pryda en vas i badrummet.
Tänk vad jag njutit av den.
Verkligen kunnat titta på den ordentligt.


Nu har jag bestämt mig för att jag visst har många blommor att plocka av fniss
Så många frössådder som finns under dem så behöver jag knappast inte hålla på att snåla med att plocka in någon då & då.
För det just de självsådda små som gjort att jag avstått från att ta in dem.
Nästa julros till badrummet blev denna skönhet.
Jag upplever att jag får klippa ett nytt snitt varje dag
 för den slokar lite & då byter jag vatten.
Kanske är det pga. temperatur skillnaden när den kommit in vad vet jag.
Men den repar sig då iaf. & står flera dagar just denna 1 vecka imorn.
Det är som en skattkammare nästan aldrig sinande att ha en trädgård.
 Så lyxigt att ta in egna blommor & grenar nästan varje dag!

KRAM från mig!

4 kommentarer:

Carina sa...

Läste och tänkte - men hur bär hon sig åt? Jag har aldrig lyckats med dem i vas utan de slokar. Men så kom förklaringen :)

Älskar små buketter och brukar ta med mig något in. Samlar små vaser på ett vackert fat. Men den här veckan har jag grävt och tänkt så när det varit dags att gå in vid sextiden har jag inte haft ork att plocka blommor.

Kram, Carina

HWIT BLOGG sa...

Ja tänk att man blir lika lycklig varje VÅR!! Allt som spirar, fågelkvitter och så solens värmande strålar...balsam för själen :)
Ha en fin lördag!
Kram Titti

hagen vår sa...

Himla vakkert

Maribel sa...

Hej Helena!
Så söta i vas, men mina Julrosor har inte så många blommor, så de får blomma kvar därute. Den mörka är helt fantastisk.
Ha det bra !
Marika