tisdag 26 februari 2019

Ormskägg, murbinka & sticklingar.

Ormskägg i kruka det funkar fint det.
Än har jag ej vågat låta dem stå kvar ute om vintern.
Har plats inne på glasverandan så jag vill inte chansa.


Ophiopogon planiscupis
Den trivs på varm väldränerad plats så i kruka är ju idealiskt. 
Blommorna påminner om rosa liljekonvaljer & om hösten får de svarta bär.
Jag har provat att så dem får se hur det lyckas denna gång.
Har inte fått dem gro vid tidigare försök. 


Lättast är att föröka genom delning.
Detta är från den stora plantan.
Vid omplantering så passade jag på att dela den.
Det är lätt bara att lirka loss några jordstammar.
 Jag tog 3 så det blev en rejäl planta.


Murbinkan har fixat denna vinter kanonbra!
Jag har samlat frön som jag sått nu.
Får se hur det går att få dem att gro.


Testar med sticklingar oxå.


Blommat sporadiskt har den gjort hela vintern.
Murbinka Erigeron karvinskianus 
Så rara de små blommorna som oxå kan bli rosa på samma planta.
Men inte under vintern då är de bara vita hos mig men vad gör väl det 🌸
Den är så skir & fin i sitt växtsätt jag tycker så mycket om den!

TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: