tisdag 3 juli 2018

Taklök

Jag jobbar på att få fler av denna superläckra taklök😍 Dessa stod i gäststugan i vintras då jag sen året innan hade dålig erfarenhet av att ha dem ute i kruka. Funka inte alls... de jag hade inne på glasverandan däremot klarade sig. Men där finns inte mycket plats 😝 Så i höstas tänkte jag att gäststugan/snickarboden får duga. Frostfritt eftersom vi har färg mm där.
Men se det gick inte alls för rätt som det var hade jorden ett lager mögel & de 3 taklökarna började se dåliga ut närmast jorden 😏 Så de fick komma in på glasverandan tror det vart för kallt & mörkt i norrläge för dem. Jag  tog bort all möglig jord & rensade försiktigt bort ruttna blad.


Och de klarade sig turligt nog. Ute hade jag planterat 3 i en plantering & 2 klarade sig. En satt i en stor urna med andra taklök & fetbladsväxter men inte heller den överlevde. Nu väntar jag på att dessa ska föröka sig. De är ju så himla coola!


Inte full storlek ännu men väldigt stora 😊 Snart borde den slänga ut `bebisar` undertill 🤗


Jag har många stilleben med taklök.


Här ligger de bara på en rostig tunna med ungefär 1 cm. jordmån. Funkar hur bra som helst år efter år.Klarar vintrarna utmärk!


Den här urnan har väldigt många år på nacken. Bara att plocka små `bebisar` & göra nya arrangemang.

Urnor från Gamla Bryggeriet
Nya små taklök på G 🤗 Jag använder plantjord & sand.

Auktionsfynd
Är förtjust i mörka dessa 3 är nya för i år.


Här i ett våningsfat. Taklök kan man ju ha massor av & det har jag många fler än dessa jag visar idag😍
TACK för att du kika in. KRAM från mig!

1 kommentar:

Carina sa...

Fina tips på arrangemang. Mmm de är vackra och tacksamma! :) Jag är förundrad, eller kanske inte, taklök var modernt när jag var ung i trädgårdsintresset. Sen stendog intresset men de sista två åren har jag börjat se de i reportage, till försäljning mm... Kul!

Ha det gott! Carina