söndag 6 maj 2018

Fuchsia

Efter många år fick jag plötsligt lust att spaljera en fuchsia igen. Så gjorde jag förr & turligt nog har jag sparat alla spaljeér i boden. Det var en av de gamla `bonsai` fuchsiorna ja jag har haft såna med 😉 som jag förra säsongen släppte fri genom att plantera ` upp`i en storlek större kruka. Och den vart väl glad för det i rena förskräckelsen sköt den massor av skott. När fuchsiorna nu alldeles snart ska få flytta ut måste jag klippa den annars kommer grenarna gå av... då kom jag att tänka på de gamla spaljeérna.


Tog en med dubbla bågar för denna fuchsia passar för den.


Planterade så upp den i vanlig blomjord. Viktigt att tänka på är att inte ta för stor kruka för fuchsians rötter gillar inte att växa ut i i för stor kruka. Den mår bättre av att man planterar upp den i större storlek när när rötterna nått ut till krukans kanter.
Det är viktigt oxå att hälla i jorden utan att trycka till den. Fuchsiorn ogillar kompakt jord. Det är bättre att slå försiktigt på utsidan så packas jorden ihop lätt. När man sedan vattnar gäller samma sak för att inte jorden ska pressas ihop så är man försiktig med vattningen.
Jag börjar så fästa grenarna på utsidan av bågarna det blir snyggast. Använder snören för att inte riskera att klämma till grenarna.


Sådär ja då var det klart🤗 Fuchsior som lämpar sig för spaljering är småblommiga & de som inte har alltför hårda grenar. Nu får den stå inne på glasverandan ett tag till innan avhärdningen börjar. Det är lite kallt på nätterna ännu & även om de tål det så brukar de bara bli `stressade` & stanna av om det får komma ut för tidigt tror jag väntar nån vecka till faktist.


Fuchsia `Piccolo` den längst till höger är den jag spaljerat.
TACK för att du kika in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: