torsdag 28 december 2017

Hottentottlilja

Cyrtanthus parviflorus Hottentottlilja är en liten amaryllisväxt. En lökväxt alltså. Det är en rätt så anspråkslös  lättodlad blomma som trivs i värme. Jag har den i växthuset om sommaren men det behövs inte egentligen. Men lite sommarferie är aldrig fel. 

Blomstänglarna är rätt höga ca. 30-40 cm . Blommorna kan vara röda,vita eller orange. Så som min. Höjden på stängeln & storleken på blommar gör den stört omöjlig att fotografera. Därav detta foto från ovan.


Den trivs ljust & soligt men inte i direkt solljus- Rätt så riklig vattning om våren & sommaren med näring.  De gillar att stå ifred i krukan så omplantering behövs sällan. Undrar om jag ens planterat om min någon gång kom jag på nu dårrå. På hösten kan de ibland vissna ner men de kommer igen snart nog. Då är jag lite försiktig med vattningen. Precis som med de andra lökväxterna jag har så vattnar jag försiktigt längs kanten av krukan.
Det är roligt att ha växter som inte är så där väldigt vanliga. Jag ska skaffa fler lökväxter att inomhus i kruka. För jag verkar klar av att hålla dem vid liv.
TACK för att du kikade in. KRAM från mig!
Läs mer om en annan lökväxt jag har --> Amazonliljan