torsdag 29 juni 2017

Aurikelteater

Nu blommar auriklerna på sista versen. Några kvar men de flesta har gjort sitt för denna säsong. Då passar det bra att föröka dem. Inte för att jag på något sätt behöver fler fniss :D Men Ray som jag brukar beställa av har slutat med aurikler på postorder. Så det känns viktigt att bevara de sorter jag har & ibland klarar de ej övervintringen inne på glasverandan. Och jag tycker alla är fina så att ha dubbletter gör inget nu när möjligheten att beställa nya inte finns.


Nog finns det plats för några till eller hur :D


Det är enkelt att föröka dem. Jag bara lättar lite på bladrosetterna för att se vilka som skulle passa att ta sticklingar av. Vissa kan man försiktig lirka bort. Eller så klipper jag av bara. Sen skär jag ett nytt snitt med ren kniv.


Den här får ligga på jordytan horisontalt & täckas med jord. Inte så mycket rötter men det går säkert vägen. Gäller att hålla koll bara så att rötterna hålls kvar i jorden. Man kan lägga nått på jordstammen eller hålla den nere med en grenklyka tex.


Den här är bättre bara att plantera som vanligt. Jag använder vanlig blomjord.


3 st. nya vart det denna gång. Det går att fröså men det tar så lång tid till att det blir en hanterbar planta tycker jag. Så sticklingar är lättare. Men så klart har jag sått oxå :)


När en planta ser ut såhär ja då kan man vara rätt säker på att nått är fel.


Joddå mycket riktigt rotlöss! Det är inte kul & jag kan säga att det är snudd på omöjligt att bli av med. Inga bra medel finns inte heller metoder.
Tips från mig:
Att tänka på när man upptäcker att en planta drabbats är att se till att det inte rinner vatten från den krukan ner i en annan kruka. Inte heller flytta runt växtetiketter. Stick inte fingret i jorden för att känna om plantan behöver vattnas & sen ner i en annan kruka. Lika dant när man rensar bort dåliga blad tvätta händerna emellan. Diska krukor noga. Låt inte krukor stå i samma kärl & suga upp vatten.
Men jag har en metod jag brukar testa & det är att plantera ut dem i en plantering.
Om aurikeln klarar vintern så är rotlössen döda för de klarar inte minusgrader. Jag sätter dem därför i en plantering med sånt jag inte speciellt rädd om. I fall de sprider sig i jorden så klarar de inte vintern alltså med kan ju såklart försvaga andra växter. Men här sitter bara fänrikshjärtan, gullvivor mm Och de har jag massor av.
Nu återstår att se om aurikeln lever nästa vår.
TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: