söndag 16 april 2017

Frosttålig växter för vårens krukor

För en vecka sedan planterade jag ju lite växter för att få fint vid entrén. Inte visste jag då att det skulle snöa i veckan som kom & bli ännu kallare. Men jag hade valt frosttåliga växter utifall att. Vill inte hålla på & täcka om natten eller ta in. Det är så lätt att glömma bort.


Jag valde gyllenlack, pensé & ranunkel.


Sen mot slutet av veckan då påsken inleddes ja då snöade det oavbrutet i nått dygn & natten mellan fredag & lördag då smällde det till rejält. Hela -8 grader hade vi på påskaftons morgon. Det klack till i mig när jag såg på termometern & jag bannade mig själv nog sjutton hade jag kunnat slänga någonting över hinken med blommor....
-8 Det var lite väl jag tänkte att nu var det ändå  kört med arrangemanget möjligtvis att penseén skulle klara sig.


Men så här dagen efter ser det ut såhär :D  Så dessa växter kan jag varmt rekommendera till 
tidiga vår arrangemang.
  • ranunkel
  • gyllenalack
  • pensé
Andra frosttåliga växter är : plättar i luften, murgröna, lökväxter, julrosor, vivor & bellis.
TACK för att du kikade in till mig en stund. KRAM från mig!
Här hittar du en film på min Instagram från det snöiga arrangemanget... --> stackars växter....

Inga kommentarer: