tisdag 14 mars 2017

Eva Robilds nya bok 'När själen får grönska'

Jag har fått förmånen att läsa & recensera Eva Robilds nya bok 'När själen får grönska' vilket jag är glad för.
Det kändes allt lite högtidligt & spännande att ta sig an & läsa den ! Jag bestämde mig för att ta en sida i taget inte bläddra igenom & titta på alla bilder först som jag brukar. Nä ordning & reda med fokus på texten.
Den fina bilderna tagna av av Lina Karna Kippel
Genre: psykologi
Mars 2017
Några exempel på tidigare utgivna böcker. Odla i pallkrage , En lisa för själen, Beskära buskar & Träd mfl.
9789174246100 (3)
Detta är första gången jag läser en E-bok. Rubrikerna 'skvallrar' om ett grönt innehåll på ett eller annat vis. Jag bläddrar förväntansfullt vidare. I förordet läser jag :
''säkert har du någon gång känt hur allting inom dig stillnar inför ett vackert natursceneri – en förtrollande glänta, en solnedgång bakom bergen eller ett brusande hav. Kanske har du följt ett frö från sådd till grodd och häpnat över hur något så litet kan vara så starkt och livskraftigt. I dessa stunder är det lätt att må bra, att känna sig glad och tacksam över att leva''
Jag läser vidare om hur vi lever våra liv många gånger uppkopplade. Och med Instagram snygga bilder i fokus. Jag känner igen mig i mycket. Att jag ibland är så upptagen av att 'Instagramma' & 'Facebooka' att jag inte riktigt är närvarande just i den stunden. Men det är någonting jag börjat ändra på under förra året. Jag tar bilder men lägger upp dem i efterhand i bilen påväg till nästa ställe. Då kan jag vara mer närvarande i stunden på plats. Ägna mig & de människor jag är med, njuta av det jag ser & är med om.
Den här boken är skriven på ett väldigt personligt sätt. Det finns exempel på hur man tex.rensar tankarna. Vikten av att göra det då & då genom tex.en promenad i lämplig omgivning. Naturen är den bästa platsen för återhämtning det håller jag med Eva om till fullo! Att ta sig en paus är inte alltid lätt ...... 'jag ska bara' som Alfons Åberg sa ;)
I boken finns många tips & övningar att pröva. Man kan läsa om vad stress kan leda till & hur man kan tänka när man skapar sin egen trädgård med tanke på återhämtning. Jag inser att jag har skapat mig en naturlig trädgård med tiden har de vilda delarna de mest naturlika börjat betyda mer & mer för mig. Men jag tänker oxå på hur det ser ut i naturen när jag gör planteringar. Hm jag läser vidare... det är en bok som får mig att reflektera mycket över min egen situation.
Jag läser ännu en övning som kallas : Jorda dig.  Den vill & jag ska träna på!
Den som bor i stan har kan oxå ha stor glädje av denna bok. För tänk runt omkring oss finns stadsparker, skogsdungar & små 'fickparker' att nyttja.
Det känns lite som om boken ställer frågor till mig. Jag läser författarinnas egna reflektioner med stort intresse. Jag tycker om böcker som får mig att tänka till själv & ifråga sätta hur jag lever mitt liv mitt upp i allt som finns i vardagen. Det gör den här boken. Och den ger mig en del att fundera på & både lust & kraft att förändra. Boken handla om sambandet & den stora vikten av av närheten till naturen & trädgården.
Ja Eva jag ska äta utomhus mer & jag ska träna på att jorda mig. Dessutom ska jag hålla en dörr öppen för andlighet mer än vad jag gör.  Det är nått som vi människor har inom oss & den här boken får mig att vilja utforska den kraft jag har i mig! Jag ska lita ännu mer till min egen känsla. Och du Eva jag ska testa det som du skriver:
''att göra någonting som är till synes meningslöst är vila för hjärnan'' 
251351 (1)

Boken väckte några frågor till författarinnan.
♣ Det känns som om du brinner för detta ämne hälsa & natur. Hur kommer det sig?
 Jag upptäckte tidigt att jag mår bra när jag vistas i trädgården eller i naturen. För mig är det en plats där jag vilar ut och hämtar kraft när det är stressigt, men det är också där jag kan bearbeta sorger och andra bekymmer. När jag upptäckte att det fanns forskning som förklarar vad som händer i kropp och själ när vi vistas utomhus ville jag gärna sprida kunskapen till fler.
♣ Vilka/vilken av övningarna i boken gör du ofta själv?
Jag yogar varje morgon, jag går en promenad till havet eller i skogen nästan varje dag och jag har händerna i jorden nästan varje dag året om. Dessutom sår jag mycket frö och plockar örter och frukter både i det vilda och i min trädgård. Jag tycker också det är viktigt att ta in något vackert från naturen alla årstider.
♣ Vart/vilken plats går du till när du vill samla kraft.
Jag älskar att gå ut i växthuset och vattna eller pyssla med växterna där, men går också ofta ner till havet som bara ligger en kort promenad hemifrån. Så ofta jag hinner besöker jag Kullaberg där jag har många smultronställen.
Detta är en bok jag varmt rekommenderar!
TACK för att du kikade in till mig. KRAM från mig!

Inga kommentarer: