tisdag 9 augusti 2016

DIY- Insektsbo

Förra året fick jag ett gäng terracotta rör. Jag hade tänkt att antingen plantera taklök i dem eller använda dem till att förvara blompinnar i. Men så slog det mig att de nog kunde komma till en helt annan användning.
De kunde bli till ett insektshotell eller snarare bo för här skulle det inte bli nån service när det väl var färdigbyggt.
Hur boet skulle se ut var något oklart. Men som kom jag på att vi hade en gammal trasig sockerlåda som inte blivit fixad. Den skulle bli själva huset.


Sockerlådan lagades & ställdes på marktegel på ängskullen under ett krikonträd.
Fylldes så på med barkbitar, flis, tunna vedklabbar & torrt elefantgräs. Vissa strån har hål i precis som bambupinnar. Perfekt!
Takpannor som var helt nya sen vi bytt tak för några år sen lades ovanpå. Ska det bli ett hus så ska det.

DSC05024

Rören är numera fyllda med kottar, halm, löv & grenar från spireahäcken. Vart så nöjd med boet & hoppas att många insekter bor där numera!
TACK för att du kikade in till mig en stund. Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.
Här hittar ni mig på Instagram helenaiatuna !

Inga kommentarer: