torsdag 9 juni 2016

Pionerna i sommarlunden.

I sommarlunden blommar nu pionerna på sista versen. Det har gått fort de slog ut under de varmaste dagarna.

SONY DSC

Paeonia Veichtii Rosenpion en egen frösådd lite blek i färgen mot hur de brukar vara men fin ändå.

SONY DSC

Paeonia 'Early Windflower' är en korsning mellan rosenpion & näckrospion.Den blommar med flera blommor på varje stjälk. Den är rent vit så vacker!

SONY DSC

Paeonia 'Wittmanniana Sidenpion den kan vara cremevit eller blekt gul. Bladen är jättefina på denna pion. Den letade jag länge efter. Hade sett en bild av ett stort exemplar hemma hos Henrik Zetterlund som numera är hortikulturell intendent på Göteborgs Botaniska trädgård -> Henrik Zetterlunds trädgårdsblogg  .
Det tog några år innan jag hittade den. När den väl blommade såg den inte alls ut som bilden jag hade i mitt minne. Hur som helst ibland är jakten på en växt det som är grejen när jag väl har fått den svalnar intresset något. Tro nu inte att jag inte tycker om den! Den är jättefin & ser så frisk ut i bladen. Blomman är skir ser lite skör som livet självt.
TACK för att du kikade in till mig en stund. Lämna gärna en kommentar det blir jag glad för. Jag svarar gärna på funderingar så fråga på!