onsdag 27 april 2016

Köpa växter på auktion.

Jag köper en del växter på auktion. Särskilt på våren då lusten att plantera är som starkast hos mig. Det är inget att känna sig tveksam inför. Har alltid fått superfina plantor. Väl paketerade & i gott skick vid ankomst.

Corydalis 'Korns Purple'
Corydalis 'Korns Purple'

Det enda som jag brukar tänka på är att ha koll på posten för min brevlåda står i e.m sol. Det är inte så bra om den väl förpackade växten ligger i lådan för länge.

Corydalis ' Korns Purple '
Corydalis ' Korns Purple '

Sen är det viktigt att plantera växten så fort som möjligt. Den har varit på resande fot ett par dagar & behöver återhämta sig. Jag sätter dem i kruka ett tag så jag inte missar att vattna. Det är lätt gjort. En plats i skuggan eller växthuset kan vara bra en tid. Jag har en vårlund & det är där de flesta av mina fynd hamnar. Många olika sorters anemoner & nunneört är det mest som jag budar hem.
Det är på  Facebook i gruppen Auktioner för trädgårdsintresserade som jag brukar buda hem växter. Det är en sluten grupp. Ansök om att få gå med & sen öppnar sig en nu värld jag lovar!
TACK för att du kikade in till mig en stund! Lämna gärna en kommentar eller en fråga. Jag svarar gärna!