måndag 4 januari 2016

Juli, Augusti & September...

Årskrönikan  fortsätter men Juli, Augusti & September


I Juli är blomstermoroten min favorit i trädgården!
Daucus Carota 'Dara'


17 Juli kommer 'Trädgårdsföreningen Pygméerna' på besök ;)
Många glada skratt & gofika i 'Sigges Bodega' blev det.
Varför heter de så kanske någon undrar?
Jo de är alla under 1,60 :D
 Trädgårdsföreningen Acchleja & 'Pygméerna brukar ses på trädgårdsmässor bla.


27 Juli en annan förening på besök nämligen Strängnäs Hemträdgårdsförening.
Anna längst till vänster hittade mig på Instagram
Vi började följa varandra & hon frågade om jag tog emot besök i trädgården.


Åh i Augusti är 'New Dawn' rosen underbar!


10 Augusti kommer Föreningen TRIM  Trädgårdar i Mälardalen på besök.
Jag har bjudit hem dem en helt vanlig vardagskväll.
Alla har med sig fika korg & det är en härlig 'må bra kväll' vi har tillsammans!


23 Augusti åker vi till Österlen!
Jag älskar Österlen & längtar ständigt dit varje sommar :)
Det är precis vad vi behöver.
Naturen läker...
Vi bor på gästhärbärge & tillbringar dagarna vid havet i skog & vackra miljöer.
Äter gott & bara är...


En dag åker vi till trädgårdsfotograf Annika Christensen.
Där vi sitter ner & äter njuter i hennes trädgård.
Äntligen är jag där!
 Jag & Annika strosar runt i hennes trädgård.
Johan pratar med hennes man Staffan.

Trädgården känns lite hemlig & speciell.
Jag tror jag vet hur den ser ut efter alla bilder i tidningar & bloggen.
Det visar sig att det gör jag inte alls.
Känner mig priviligerad som får strosa runt där!
Känslan är lite 'Alice i Underlandet'

Om den typiska skandinaviska naturliga trädgårdsstilen enligt tyska Gartenhaus Magazin.

27 augusti skriver en tysk tidning om min trädgård.
Den beskrivs som typisk skandinavisk.
Det tycker jag inte alls den är men kul att de skrev om den & visade mina bilder.


September då levererar gräsen sina vackra vippor.
Dessa har jag sått själv & kommer göra det igen löves dem ;)
Till vänster Prydnadshirs 'Will Scarlet' & till höger Pärlhirs 'Purple Majesty'



 I september planterar jag ut mina perenna gräs som jag haft i kruka under säsongen.
Tillsammans med ormbunkar & klöver kring den naturliga dammen.
Det känns det som jag får till en naturlig känsla.
TACK för att du kikade in till mig en stund!
Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.
KRAM
från
mig!

5 kommentarer:

Halmhatt och mamelucker sa...

Så vackra bilder! Vilken energi du har med alla besök i din trädgård!
Du är verkligen inspirerande för alla besökare kan jag tro.
Så tråkigt med er fina hund. Men alla fina minnen finns ju kvar.
Min älskade hund blev sjuk och fick somna in när jag var i USA. Det är mer än 30 år sen men minns hur ledsen jag var. Ändå var det säkert skonsamt att hinna vänja sig vid tanken att han inte skulle vara där när jag kom hem igen. Även om det var jättekonstigt. Han blev 11 år.
Det viktigaste i mitt liv när jag var mellan 10 och 20 års ålder.
Det har aldrig blivit någon mer hund för mig. Njuter av andras.
Men såg att du har en valp på gång. Önskar Dig mycket glädje och lycka till med nykomlingen.
Stor kram till Dig/ Annika

Cilla sa...

Åh, sitter också och tänker tillbaka på sommaren. Tyvärr blev den inte som jag tänkt mig, men nu är det bara att ta nya tag. Fina bilder du bjuder på.
Tack!
Cilla♥

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Så många besök du har haft! Kul! Förstår din förtjusning av Österlen. Längtar själv ständigt dit. Var där i somras. Känns som en evighet sedan :)

Birgitte sa...

Hej Helena. Det var et spændende indlæg. Jeg synes, det er fantastisk at du har så mange besøg i din have. Det er altid et klap på skulderen, når nogen gerne vil komme og se alt det man går og arbejder med og lægger energi i. Man bliver lidt glad og taknemmelig, når andre kan se det arbejde man lægger i haven. Jeg synes, din have er det værd.

Veronica sa...

Vilka trevliga besök du hade och gjorde i somras :) Det är inte alltid som man tror med trädgårdar. Tyskarna tyckte nog att en av "dina" bilder var typiskt skandinaviska och så trodde de att de visste ;) Asg!

Kram och ha det underbart med lilla Dirren :)