onsdag 14 september 2022

Glasverandan en Glädjeveranda


Nu har jag tagit in de flesta växter som ska övervintras.
Vi kommer få en period med regn & efter det behöver alla krukor torka upp.
Det är kallt så det tar tid
 så därför valde jag att ta in det mesta lite tidigare än jag brukar.

Igår hade vi skylfall...bra beslut alltså 😅



Pelargonerna är nu inne. 
Bra oxå att göra det innan det blir för stor skillnad mellan utetemperatur
 & de ca. +10 som glasverandan håller. 


Cameliorna som tål kyla har haft en tuff sommar på en ny plats 
som visade sig bli för solig..
Ser lite skador på bladen.
Får ta mig en funderare till nästa år.
Skulle låtit dem vara täckt med fiberduk längre med facit i hand.
Men som sagt hade föreställt mig mer skugga.
 Men saker & ting förändrades då ett träd som grannen tog ner 
gav mer sol än som var tänkt. 


Auriklerna verkar vara fria från rotlöss nu... men håller stenkoll!


Denna fina ormbunke har växt på sig lite under sommaren.
Hoppas på att den ska bli riktigt stor & maffig!
Namnlös när jag köpte den.
Den är riktigt grov i bladen & är köpt som krukväxt
 kanske någon som vet vilken det är?


Ja nu börjar det bli fullt härinne lite skönt faktist att nästan allt är inne nu.
Sticklingar av palettblad & murbinka är tagna.

I år kommer jag bara förvara sticklingar av 
tomaten ´Rapunzel´ då den är F1 Hybrid & ej kan tas frön ifrån.
Invasionen av vita flygare på tomatsticklingarna på glasverandan i våras 
har fått mig att tappa sugen på att ta nya.
 Då det fortfarande är massor av vita flygare kvar på våra tomater ute.
Detta trots idoga sprutande med såpvatten.
De vill jag ej få in 😟
Jag ska få ´Rapunzel´sticklingar av min vän 
som fick ett par av fröna jag vann i våras.

KRAM från mig!

1 kommentar:

Maribel sa...

Hej Helena!
Jag har mina pelargoner i växthuset, de blommar otroligt fint och ser ut att trivas bra. Inomhus har jag inte lika god hand med dem. Brukar inte lyckas med övervintringen heller. Kan förstå att de trivs på din fina veranda.
Ha det gott /Kram Marika