söndag 21 november 2021

Liljor & utflykt


En härlig solig dag denna söndag.


Promenad med vänner vid Stora Sundby Slott.
Gofika i solen. 
Här kan man promera i vilthängnen med hjortar, vandra längs vattnet.
Om sommaren fika i orangeriet, gå på visning av slottet.
Men visningarna är  & måste bokas & betalas i förskott.

Slottet är galet vackert som ett sagoslott. 

*****
Stora Sundby Slott

Den tidigare borgen på platsen har byggts om i omgångar. Under 1800-talets mitt fick den sin nuvarande form, uppfört som ett sagoslott, inspirerat bland annat av författaren Walter Scotts romaner Ivanhoe och Robin Hood. Genomgående är även kopplingar till årscykeln. Slottet har till exempel fyra stora torn som de fyra årstiderna, tolv mindre torn som månaderna, 52 rum som antalet veckor och 365 fönster som årets dagar. 

*****


Jag hade bakat muffins med havregryn,
 hasselnötter, filmjölk, äpplen med kanel & socker. 
Smakade bra i solen.


Har samlat frön från mina luktärtor & lagt i frysen för att tag sedan.
Nu när jag nu rev ner dem hittade jag fler skidor med mogna frön.


De har jag nu sått. 
I växthuset ska de stå insvepta i bubbelplast & löv.
Så tar jag in dem i snickarboa som är frostfri när det blir mer än -10.
Gjorde så förra året & de grodde villigt.
Klarade sig flera månader in i bon & ut i växthuset när det var mildare.
 Ja ända tills jag lyckades glömma att fukta jorden
 när de stod i boden & de torkade bort...
Men påt igen 😆
På detta sätt ska man få kraftiga tåliga plantor som blommar tidigt. 


Jag har fått ett gäng lökar av en vän.
Det är Nerine, Bella Donna & en som namnet fallit bort på.
 Alla är amaryllisväxtarter.


De får stå på den svala ljusa glasverandan under vinter & i vår får de flytta ut.
De blommar under sensommaren.
Får se om jag lyckas 😅
Hottentottliljan får jag i blom varje år likaså Amazonliljan. 
Så det återstår att se...

KRAM från mig!

4 kommentarer:

Ätliga trädgården sa...

Verkligen ett sagoslott!
Luktärtsknepet ska jag testa, men har också en förmåga att glömma vattningen på sånt jag ställt undan. Det måste liksom vara framför nästan:D.
Allt gott
/Anette

Maribel sa...

Hej Helena!
Vilket vackert slott, det har jag inte besökt. Har också plockat frön av mina luktärter, kanske skall prova att sätta dem i frysen, eller så är det för sent. Det var ett tag sedan jag plockade dem. Din veranda ser härlig ut med alla växter.
Ha det gott /Kram, Marika

Carina sa...

Slottet låter som en saga inte bara inspirerat av den :) Och så din veranda - så fint och jag är avundsjuk. Mina kamelior skulle älska den. Det lät som en väldigt bra metod för luktärtorna. Får fundera på om jag kan åstadkomma något liknande.

Kram, Carina

Villrose sa...

For en herlig glassveranda!
Ja, flere novemerdager hr vært sånn i år. Flott vær for en tur.
Det var en interessant metode for å så erteblomster.

Ha en fin 1. advent-helg!
/Irene