tisdag 19 oktober 2021

Äh dahlia säsongen är officiellt över dårrå...


Jag hade så nedrans svårt att skiljas från dahliorna detta år...
Ja jag vet att det är bättre att ta upp dem en härlig solig höstdag 
 & låta dem torka i solen 
än att göra det en kall regnig dag då man måste pga. frostvarning meeen....


När jag gång på gång plockade in dahlior & såg vad som var på G asså det var så svårt jag ville inte skiljas från dem jag kunde inte...inte än..
Jag skulle skydda dem, svepa in dem i fiberdukar.


Det var höga mycket högre än mig, jag nådde inte ens över dem själv med dukarna. 
Men se det vart bra till slut när ´han den ende´kom till undsättning.
Se de bor i tält minsann. 


Dagen efter hasade jag mig ut eller rättare sagt haltade då jag lyckats stuka en fot 😐
Jag kikade spänt in i ´tältet´& kunde nöjt konstatera att de mådde prima därinne efter den kalla natten då rutor skrapats på bilen om morgonen.
Åhh jag var så nöjd sådär oförskämt nöjd 😆
Sådär att man vet att det kommer straffa sig nåja jag plockade in mer dahlior
& kände mig lycklig 😍

Så kom den andra natten för dahliorna i tältet..
Jag kikade ut genom vardagsfönstret & stelnade förskräckt till 👀
Svajade inte en fiberduk oroväckade i vinden denna soliga krispiga morgon.
Jag klädde mig & linkade ut innan frukosten ens var intagen.
Joddå mycket riktigt en klädnypa hade släppt & fiberduken svajade för vinden...
Jag gick bestämt fram & kikade in i ´tältet´
ALLA dahlior hade frusit 😖
Ånaj jag som som bäddat in dem så.


Ja jag får väl tacka Kung Bore för att han tog beslutet åt mig.
Dagen ägnades åt att gräva upp alla dahlior & de fick ligga på tork i solen. 
Och vilka rötter sen de vart jag glad av att se!


Tog in några stycken som såg skapliga ut men de säckade ihop under dagen.
Knölarna ligger nu i snickarboa frostfritt & mörkt i pappkassar.
Det har funkat bra för mig att förvara dem så.

Direktörn snart 6 år.

TACK för i år kära dahlior en sån glädje & lyx det har varit 😍

KRAM från mig!

3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Riktigt fina dahlior, men nu är det över. Jag kände på mig att det var dags att plocka in en stor bukett, och mycket riktigt dagen efter såg de inte så fina ut längre. De är upplockade och inpaketerade, för transport till dotterns källare. Hur ljuvlig är inte Dirren.
Ha det gott /Kram Marika

Carina sa...

Det var inte planerat, inte alls men i år tog jag upp dahliorna den där ljuvliga , varma och soliga dagen. Och det bara för att det skulle grävas sen och en grävmaskin skulle in. Efteråt är jag tacksam för det var skönt.

Kram, Carina

HWIT BLOGG sa...

Ja det är väl hög tid att "natta" trädgården nu innan första frosten kommer...jag ligger efter med allt! Som vanligt! Men vilken söt Direktör du har!!!
Kram från Titti