onsdag 5 maj 2021

Vårlunden



Inte för att klaga .. MEN det är väldigt kallt...blåsigt....& regnigt....
Denna vår är kall men så blommar inte allt över så fort det är positivt!

Jag har fortfarande hosta, väldigt seg denna förkylning det närmar sig 2 veckor snart.
Har tom. tagit ett till test men det var oxå negativt. 
Och jag får just därför inget gjort är så hes oxå...
  Jag kan berätta att ´han den ende´
njuter storstilat av tystanden här hemma ha ha 
Jag ska då ta igen det sen 😝

Nog om detta nu måste jag få visa vad som glädjer mig denna vår.
Och det är mycket 😍

 Sanguinaria canadensis

Min frösådda blodört har blivit ett fint lite bestånd.
Den är så häftig för den har som en kappa av bladen runt sig innan den slår ut.

 Sanguinaria canadensis Multiplex

Den fyllda fick jag köpa ett gäng nya för ett par år sedan 
då mitt bestånd under Prunus ´Accolade´ 
sakta med säkert minskade för att helt försvinna.
Nu sitter dessa i en annan plantering 
för jag har märkt att Accoladen får enorma grova rötter.
 Vissa ligger på ytan tjocka som en muskulös överarm. 


Treblad som jag fått av Veronica Sanda Cottage för många år sedan. 
En har stadigt växt på sig & jag har kunnat dela den.
Så fin! 
Den doftar ljuvligt & det vet jag för att jag haft den i en låda de första åren
Kika in på detta gamla inlägg för att se den urtjusiga lådplanteringen asså


Se på denna då!
Köpte den förra året & ja den är bara så galet läcker! 
Blir det frö på dubbla helleborus tro? 
Isf. måste jag sätta en påse på denna sen & samla upp dem 😍


Sen denna inte så vanliga anemone ' Crazy Vienna` hur frän som helst.


Den allra finast av alla 'blommor' i trädgården är ju ändå Dirren 💚
Som tycker om att sitta i knä 40 kg lätt som en plätt är han fniss

KRAM från mig!

3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Hoppas hostan ger sig, inte kul att vara förkyld så länge. Så fina blodörter, har alltid trott att de är svåra att få att stanna. Den dubbla Julrosen är mycket vacker och färgen är härlig. Crazy Vienna ser onekligen lite crazy ut.
Härliga Dirren.
Ha det gott /Kram Marika

Gabriel garden sa...

Quasi tutte piante che voglio provare in giardino! Le sanguinarie poi sono bellissimi!

Spero che tu possa riprenderti presto dal raffreddore!

Buona settimana :)

HWIT BLOGG sa...

Krya på dig nu och mycket fint som blommar i din trädgård!
Hi hi gillar den sista bilden - klart Dirren ska sitta i knä! Så söt!!
Kram från Titti