tisdag 15 december 2020

Trädgårdstomtarna är många

Trädgårdstomtarna i min trädgård är just trädgårdstomtar & inget annat.

De står där året runt.

   

Tänker just inte så mycket på dem men nu till jul så blir det ju såklart att jag kikar lite extra på dem.Konstaterar att de aldrig blir mossiga så som jag tänkt åren går men nej ingen mossa...Däremot blir de nerskitna av fåglar 😝

 

Har till & med vattnat på dem med sånt där näringsvatten som är brunt men nej...
Är det någon som har nått tips? 
Fundera på att lägga en i en sluten kompost men då blirre väl ett himla liv på den 😝


Det här är min favorit helt klart!
Den speglar mig själv särskilt i juletid ha ha
Är ingen stor julälskare jag kan man säga 😆
Men tycker mycket om de naturliga materialen att pynta med & blommor såklart.
Annars ser jag fram emot att det vänder snart
 att ljuset kommer åter & solen jag längtar efter solen 🌞

KRAM från mig!

3 kommentarer:

Carina sa...

Fina tomtar som ser ut att vara gjutna i betong - där har du säkert svaret på mossans frånvaro. Tomtarna har för högt pH för att bli en bra mossgrund...

Kram, Carina

HWIT BLOGG sa...

Ja den sista tomten var ju för söt :) Kan det funka att pensla dom med fil tro? Det gör man ju med lerkrukor för att de ska bli mossiga...kan vara värt att testa.
Näe jag är inte så förtjust i julen heller...det blir som vanligt här hemma i år. LUGNT!
Kram från Titti

Maribel sa...

Hej Helena!
Jag har en tomte som är målad med patina. Ser ut som en av de sju dvärgarna. Är så rädd om honom så han får flytta in i växthuset under vintern. Hade en groda i betong som smulades helt sönder en vinter. Hoppas dina klarar sig.
Ha det gott /Marika