tisdag 29 december 2020

Årskrönika Del 1 av 2

Dags för årskrönikan!
Del 1 av 2.


Januari månad & jag letar redan vårtecken i trädgården.
Hittar nunneört & allium som frusit upp ur jorden.
 

Planterar dem i krukor på glasverandan.
Nunneörten blommar villigt så småningom.
Vad härligt 😍


Årets första fuchsia blommar oxå det är ´Whiteknights Pearl`


I Februari kommer vintergäcken de dubbla ´Flore Pleno´
Vilken lycka jag täcker dem med en korg för att skydda dem mot "Direktörn" som är duktigt & inte går i planteringar meeen dessa sitter vid "den naturliga tjärnen".
"Direktörn" ser den som den bästa vattenskålen i trädgården ja ni förstår 🐾🐾


Men mot snön som faller i februari hjälper inte korgen...mähhhh


Mars månad & grannen beskär sitt körsbär...
Såklart norpar jag grenar som jag driver i blom i köket 🌸


Snöcrocusen blommar nästan overkligt med dessa lysande bestånd.


April månad & julrosorna bjuder till ordentligt detta år!
Jag kan för första gången unna mig att ta in i vaser asså 😍


Jag får köpa en dubbel blåsippa som jag länge suktat efter 💙
Så kul med STA digitala växtmarknad på Facebook! 


Detta är året man njuter om möjligt ännu mer av sin egen trädgård
 för några andra trädgårdar besöker man inte detta år...
Jag är extra glad att jag förra köpt ett gäng dubbla blodört som nu glädjer mig 😍
Mitt eget bestånd hade tynat bort efter många år...



Igelkotten är på besök var dag gud så söt alltså 😍


I Maj gör vi ett par instektshotell & ett ekorrbo.
"Dirren" är med såklart 😉


Jag njuter mest av miljön i trädgården, själva helheten är det jag uppskattar mest.
Här i den "naturliga lunden" sitter jag ofta.


I Juni svävar lila bollar i planteringen som tidigare bestått av en "sillsallad" av tulpaner 🌷


Auriklerna i teatern är ju bara så åhhhh


Pionerna är så vackra i juni särskilt svavelpionen 😍


Så den sötaste av alla i Juni nämligen "Direktörn" 💖
Slut på del 1 fortsättning följer...

2 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Man blir full av vårlängtan av dina fina bilder. Snart är vi där igen.
Gott Nytt År!
/Marika

Carina sa...

Det är så många fina bilder och minnen men kanske är det ändå den krukade Corydalisen som ger mest vibbar just nu. Men jag ogillar perioden från mitten av januari till slutet av februari allra, allra mest. Faktiskt den enda perioden jag ogillar och då brukar jag vara extra sugen på fröer, förgroning och tja allt som lovar nåt annat än februari :)

Gott Nytt År! Kram, Carina