måndag 18 maj 2020

Sammetstagetes ´Favorite Red´


Sammetstagetes ´Favorite Red´ höjd ca. 25cm
Hög tid att plantera om tagetes sådderna. 
Jag har sen tidigare tagit bort de första 2 bladen.
 De som alltid kommer först de kallas hjärtbladen.


Hjärtbladen behöver man inte ta bort.
 Men jag gör alltid det då bladen kommit &
 blivit en topp som är karaktäristiska för växten.
Jag tänker att det är bra om all energi går till växten 
då hjärtbladen inte längre fyller någon funktion. 


Man kan oxå låta tages växa på sig & ta toppen för att plantan ska buska på sig.
Toppen sätter jag i vatten det kommer snabbt rötter inom nån vecka.
De sätter jag sen en & en i krukor.


Vid omplanteringen av sådderna så håller jag plantan i bladen & så 
ställer jag dem i botten av krukan & häller försiktigt jord runt om & trycker lätt till.


Det går alldeles utmärkt att göra så dessutom 
slipper man ju de höga gängliga plantorna som nu istället buskar på sig fint.
De får nu mellanlanda i växthuset efter att ha såtts inne på den svala glasverandan som håller ca. +10 grader om natten.
Jag har fler tagetes att plantera om & lite annat tex. Zinnia. 
De är verkligen gängliga.
Funderar på att testa att göra på samma sätt
 dvs. ställa dem på botten så de blir grövre.
Testar nog med några isf. så vet jag till nästa gång om det funkar även med dem. 

KRAM från mig!

1 kommentar:

Ätliga trädgården sa...

Har aldrig testat att rota topparna på tagetes, men det måste jag ju nu. Tack för tipset!
Allt gott
/Anette