tisdag 21 januari 2020

När jag var lite var jag ofta hos Mormor i stugan ute vid Sundbyholm.


Under den gångna helgen åkte vi ut till Sundbyholm för en promenad i solen.

Mormor & morfars torp var målet.
 Det ligger mitt ute på ett fält.
Runt omkring har många hus växt fram under åren sen
 ’den ömma modern’ sålde stället.
Trädgården är mycket mindre än jag minns den.


Många somrar tillbringades där & i min värld var allt så stort
eller var det så att jag var liten 😉


Vi tog oss fram över fältet & kom upp bakom huset.

Det vore roligt att få ströva runt i trädgården.
 Se om jag hittar mina hemliga gömställen under den stora vinbärsbusken
 eller mellan de många raderna med hallon.

Tänk att än en gång gå barfota i gruset.
Sitta på knä & titta förundrat in i styvmorsviolernas
 näpna små ansikten. Gruset var alltid fullt av frösådda violer.
Sniffa på sopblommorna på komposten ja morfar kallade såpnejlikorna så.

Titta in i stugan... men jag tror det är bäst att minnas det som det var.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸

Ett fint minne är när mormor tände i spisen & värmde vatten i en stor kastrull.
Sen pumpade hon upp hinkvis med vatten.
Fyllde en zinkbalja som hon ställt under körsbärsträdens blommande kronor.
Det fanns klarbär, brunbär & körsbär.
Så kom hon kånkandes i sin ’städrock’ ja det såg ut som det ’klänningen’ de äldre hade då, hon bar den stora kastrullen fram till träden som blommade med vita skyar.
Hon tömde sakta i det heta vattnet som blandades med
det kalla brunnsvattnet. Sen fick jag kliva i baljan & bada.
Tänk er att en vårkväll under blommande körsbärsträd få sitta i en gammal zinkbalja & sedan få kliva upp & in i mormors trygga famn i ett stort strävt badlakan,
Jag måste ha sovit gott den natten☺️

KRAM från mig!

6 kommentarer:

Veronica sa...

Åh, så härligt skrivet �� Jag kan verkligen förstå känslan ♥️
förövrigt är du dig väldigt lik, fast mindre ��

Kram

HWIT BLOGG sa...

Åhh vilka härliga och soliga minnen du delar med dig av! Du är dig lik :)
Önskar dig en fortsatt ljuvlig vecka (fast det är januari!)
Kram Titti

Ätliga trädgården sa...

Fina minnen och såna bör nog inte störas med för mycket nutid. Det känns som de förminskas då.
Trevlig helg
/Anette

Carina sa...

Det lät som ett ljuvligt bad :) Städrocksstuket på klänningarna som jag får för mig att både mormor och farmor bar var träffsäkert. Just nu ser jag mest deras finklänningar framför mig men åtminstone mormor använde definitivt de där städrockarna.

Många fina minnen och jag tror Anette har rätt. Det kan vara bäst att låta dem vara ;)

Kram, Carina

Maribel sa...

Hej Helena!
Låter så härligt när du berättar om dina barndomsminnen hos mormor och morfar.
Jag har åkt förbi min farmors hus, det blev en besvikelse, för det fanns inget kvar av den vackra trädgård hon skötte så bra om. Men jag har fina minnen.
Hon var världens snällaste goaste farmor. Minns städrockarna, de var nog ganska praktiska.
Ha det bra /Marika

Anni sa...

Så fina minnen du har och så kärleksfullt du berättar om dem! Du fick mig att minnas min farmor och farfars sommarstuga utanför Karlskoga. Där var det spännande att vara. Tänk hur vissa barndomsminnen stannar samtidigt som man inte minnas ett smack av annat ...