måndag 1 juli 2019

Frösså om sensommaren är kul några sorter jag brukar lyckas med är...




Foto Impecta ´Onyx´

Nu är det snart dags att så lite inför nästa år.
Jag brukar göra det varje sensommar.
Borstnejlika är ett måste.


Den hinner gro & övervintrar utan några som helst problem
 i lådor eller krukor över vintern.
Ingen täckning behövs.
Jag har dem bakom växthuset mot väggen.
Löv faller över kruksådderna & de är skyddade där mot sol & vind.
Så blommar de alltså nästa försommar.
Det är en sån bra snittblomma som står sig så länge.
Jag väljer namnsorten ´Onyx´ den är väldigt mörkt röd snudd på svart.

Foto Impecta Rosenvial

Lathyrus Latifolius Rosenvial är oxå perfekta att så.
De klarar vinter i kruka & kan så planteras ut på våren när de vaknat till.
Jag har lyckats en gång med frön från en vild vial som växer i dikena här i området.
Det gav blodat tand jag vill testa fler.
Jag väljer en påse med blandade färger.
Rosenvial har allt man kan önska sig förutom att den ej doftar.
De blommar massor på långa stjälkar & är så bra att ha till buketter.

Foto Impecta Sibirisk Nunneört

Sibirisk nunneört vill jag ha mer utav.
Jag köpte 3 plantor förra året & hade tänkt samla frön.
Nu vart det inte så.
Jag får beställa för i ´den naturliga lunden´ vill jag ha massor utav dem.
 De ska sprida sig bra men lunden är stor & jag vill hjälpa dem på traven.
De har jag sett in Enköping i en av fickparkerna.
Och sedan dess har jag drömt om ett hav av dem.
Dessa kanske behöver en köldperiod för att gro.
Men det löser sig genom att de får stå ute över vintern.

Foto Impecta Primula x pubescens Aurikler

Så blir det Primula x pubescens Aurikler det samlar jag ju på.
Får jag plats med fler kanske någon undrar?
Ja det återstår att se fniss


Numera har jag ju dem i teatern & i en plantering så antingen får jag utöka teatern eller så planterar jag ut dem som inte blir några favoriter.


Det är så roligt med dem att så en påse ´gott & blandat´ & sen se vad det blir av dem.
De fröna är så himla små & behöver inte täckas mycket alls & man får vara försiktig när man vattnar så att inte fröna flyter omkring & ner på sidan i krukan.
Där får de inte lätt att gro då de hamnar för djup ner.
Bäst att sprayvattna dem istället alternativt låta krukan stå & suga upp vatten underifrån.


Att så på sensommaren varje år innebär att jag idag kunnat plocka en bukett borstnejlikor redan! 
Jag har 2 lådor med dem & kommer kunna plocka länge länge en sån lyx 😍


 Hos Impecta kan man hitta massor av frön som kan sås nu.
 Jag ska ta mig en funderare om jag inte ´behöver´ ha några fler sorter 😝
Det är så himla kul att så om sensommaren. 
I alla fall jag har tankarna på nästa säsong redan då.
Det är härligt att drömma & att så för att få blomning tidigt är värt mycket tycker jag.
Gror de inte då så behöver de säkert en frostknäpp för att komma igång
 & ja det sköter vintern.
Men just vintern det vill jag inte tänka på nu dårrå 🌻

TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: