lördag 25 maj 2019

Pärlhirs ´Purple Majesty´

Idag var det äntligen dags att plantera ut Pärlhirsen ´Purple Majesty´.
Efter att först avhärdat dem genom att ha vardagsrumsfönstret
 öppet en stund var dag.
Och sen har de stått i bodegan ett par veckor skulle jag tro
 & en stund i solen lite ibland en kortare stund så ja då var de redo.


De såddes 26 mars.
 Så när jag idag kunde plantera ut dem så kändes det så roligt 
eftersom jag planerat att ha dem i korgen sen jag sådde dem.
 Kul att ha lyckats med sådden detta år. 
Det har varit lite si & så med det...


Jag tar isär dem försiktigt & placerar ut dem innan de grävs ner.
Kommer fortsätta stötta dem en & en med pinnar tills de blir större. 
De kan bli 1,5 meter höga.
Gräset är mörkt med nästan svarta kolvar. 


Dirren är med såklart 😍


Nu måste jag bara komma ihåg att köpa ny säckväv
 hade bara snuttar kvar vart ju inte så bra 😉
Hostan som stått i denna korg har nu fått en nyplats
 i bodegan ibland gräs & strutbräken.
Har oxå bytt ut alla penseér mot murbinkor & plättar i luften.
Vårens krukplanteringar går över i försommarskrud nu.

TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

4 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Det kommer att bli så fiiiint med pärlhirsen! Här står fortfarande penséerna kvar. En del som gamla bedagade skönheter och idag regnar det men det kommer mer tid.
Allt gott
/Anette

Maribel sa...

Hej Helena!
Visst är det en härlig känsla när det lyckas med sådderna. I år har det gått riktigt bra, förutom de jag satte ut i plastlådor i snön.
En kram till Dirren, ha det gott /Marika

Furulunden sa...

Detkommer til å bli så fint. Lekre gresstrå som vaier i vinden :) Ha en finfin uke. Klem fra Mette

Susie på Stjärnarve... sa...

Pärlhirs är en växt jag bara älskar. Brukar alltid köpa ett par exemplar varje år och plantera i krukor, men har inte kommit till dom krukorna ännu. Men...om någon dag så är det nog dags. Har gjort en lista på dom krukor som står ute - alltså inte på altanen eller i växthuset - och det är väl en 5-6 riktigt stora!
KRAM/Susie