måndag 4 mars 2019

Studiebesök på Gustavslunds Handelsträdgård

Häromdagen var jag på studiebesök på Gustavslund Handelsträdgård i Hällby
utanför Eskilstuna där jag bor.
Vi var en grupp STA medlemmar som ses nån gång i veckan. 

Vi guidades runt av Lena som är 4:e generationen.
Gustavslunds Handelsträdgård har funnits sedan 1932 det ni! 
Växthusen är på 19 tusen kvadratmeter. 


Här odlas 25 Miljoner tulpaner per år!
De har en till odling i Köping.
Även påskliljor, sommarblommor, julstjärnor & Amaryllis drivs fram på Gustavslund.
Ca. 300 tusen amaryllis till jul de levereras både i kruka & som snittblomma. 


Tuplanerna drivs fram i vatten med en svag näringslösning eller i jord.
Lökarna kommer från Holland.
Det är ungefär 100-130 st. i varje back. 


Här har de kommit lite längre & har lökhattar på fniss 
Dessa plockas av förhand. Om de inte tas bort kan bladen skadas berättade Lena.
De har 18 st. fast anställda + extra personal.
 Under jul & påsk då är de ca. 100 personer. 


De driver fram ca.100 sorters tulpaner.
Denna på bilden heter ´Columbus´


Denna glömde jag fråga vad den heter men den på bilden till höger med vit/rosa kant på bladen heter ´Flashpoint´


Här odlas de i jord sorten heter ´Mascara´


Detta måste vara det snyggaste kompost jag sett!
Kunde platsa på trädgårdsmässan som ett konstverk ju 😍


Mer kompostmaterial.


Här har vi kommit in i packrummet.
Sorten ´Columbus´ dyker upp igen vi vill ALLA ha den 😍
Tulpanerna skördas alla dagar i veckan. Vissa sorter 2 gånger per dag. 
300 tusen packas varje dag! 


Här igen i kylrummet färdiga för leverans till butikerna. 


Själv köper jag bara svenska tulpaner & när man sett denna anläggning 
med allt jobb som läggs ner.
Mycket görs för hand ja 
då vill jag verkligen rekommendera er ALLA att köpa från svenska odlare.
Det vore ju förskräckligt om det konkurreras ut av importerade....


Innan vi tackade för besöket så frågade vi Lena om hon visste vart vi kunde få tag på denna ´Columbus´ & det hon kunde säga var att Danielsson Blommor 
brukar köpa in dem.
Sagt & gjort vi åkte förbi där på vägen hem.
Det var så roligt för vi var en hel drös som ramla in där i jakt på den.
En efter en slank STA medlemmar in i butiken.
Och ja de hade den!!!
Vi berättade vart vi varit & expediten berättade att de fått en leverans samma morgon.
Vilket flyt!
Såklart köpte jag mig en bukett lyxade till det med kvistar av vårginst. 


Åh visst är den söt 😍😍😍
160 Miljoner Tulpaner säljs varje år i Sverige det är galet mycket.
Jag avslutar dagens inlägg med en uppmaning!
Gynna de svenska odlarna KÖP Svenska tulpaner 🌷🌷🌷🌷🌷
Läs mer om tulpaner här --> Tulpanguiden

KRAM från mig!

3 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilket fantastiskt inlägg! Jag älskar tulpaner och skulle gärna köpa svenska, men...här på södra Gotland får man vara tacksam för det man får tag i! :-)
Är man i Visby så finns det massor av möjligheter hos olika blomsterhandlare, men numera har vi ingen i Hemse längre. För bara några år sen så fanns det två..... :-(
KRAM & TACK/Susie

HWIT BLOGG sa...

Vilket härligt studiebesök!! Där skulle jag gärna vilja jobba :)
Finaste vårbuketten på bordet också...
Kram från Titti

Gabriel garden sa...

Bellissimo reportage, soprattutto in questo periodo di tulipani recisi!

Ti auguro un buon inizio primavera :)