onsdag 13 februari 2019

Gurkplantan ser fin ut!

Gurkan jag sådde för ett tag sen har artat sig fint.
Den är ett experiment. 
Tänker mig att få skörda tidigt inne på glasverandan.
De som ska odlas i växthuset i sommar sås senare.


Sorten heter ´ Belth Alpha´& är en mini slanggurka som blir ca.20 cm. lång.
Jag gillar såna som är små .
De passar in en sallad eller på en macka & sen är den slut.


Tomatsticklingarna frodas.
De ska planteras i zinkbaljor i vår.
3 i varje. Vi kommer ställa dem på botten & hälla jord & gödsel runt om.
Då försvinner ungefär 1/3 del av plantans höjd.
De är rätt smala & gängliga men...


.... topparna är kraftigare & ser fräscha ut.


Vardagslyx att plocka tomater & stoppa direkt i munnen.
Denna vet jag ej vad den heter men den smakar bra fast det inte är tomatsäsong.
Jag trodde nog inte att de skulle ha så pass fin smak såhär års 🍅

3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Helena!
Gillar också de små gurkorna, fick en fin skörd förra året. Men jag väntar med sådderna. Har ingen fin veranda att ha dem på. Ser härligt ut med mogna tomater nu.
Ha det fint /Marika

Susie på Stjärnarve... sa...

Kul med egna tomater NU och med pyttesmå gurkor lite senare. Trevligt!
KRAM/Susie

Gabriel garden sa...

Ribadisco la mia gelosia per il tuo giardino d'inverno :D Raccogliere i pomodori in inverno deve essere eccezionale!

Ti auguro una buona Domenica :)