lördag 20 oktober 2018

Vinterförvaring av växter i kruka utomhus.

Ännu en härlig höstdag med sol & lagom temperatur ute! Så skönt att vara ledig 😀
Efter förmiddagspromenaden med Dirren så vart det en stund i trädgården medans jag väntade på att potatisgratängen i ugnen skulle bli klar.
´Han den ende´krattade 🍁🍂🍁 Dirren hjälpte till 🐕



Jag var en stund i bodegan & bädda in de sista växterna som skulle få ´vinterrock´ svept omkring sig.

 
Detta år testar jag att ha en clematis i kruka. Det går nog bra har haft frösådder i kruka flera år så har gott hopp om att denna ska klara sig bra!


Dryopteris dilata Lundbräken ´Crispa Whiteside´
Jag bäddar in plastkrukan de är planterade i med bubbelplast jag sparat.

  
Ett varv runt krukan & så viker jag in under så får de isolering runt om.
Namnlöst gräs med svarta vippor. Väldigt tåligt i kruka.
Så ställer jag dem i en större terracotta kruka mot väggen o bodegan. Ska bara lägga lite löv på jorden så är det klart sen. Så har jag en del frösådder, månadssmultron mm men de ställer jag bakom växthuset direkt på marken tätt ihop. Solen når dem aldrig där. Sen faller löven över krukorna & runt omkring. Det räcker bra! 

Läs mer här hur jag klär in tex. träd i kruka som står ute hela vintern om man vill det ska se fint ut!

TACK för att du kika in. KRAM från mig!

1 kommentar:

gardenpot sa...

du är så duktig och vågar testa sånt där, jag är så nojig så jag vågar inte ha dem ute under vintern, men kanske skulle testa nån planta.