lördag 1 september 2018

Hortensian ´Anna Belle´

När folk pratar om hortensian `Anna Belle` då får jag rysningar riktiga rysningar uj jag gillar verkligen inte den. Är så stora vita blommor det blir bara för mycket av det goda alltså 😣 Men det där är så olika man har olika smak helt enkelt 😉

När vi var på Ulriksdal i veckan så...


Köpte jag mig en `Pink Annabelle` den blomman är inte lika svulstig. Den får stå här i kruka tills `han den ende` har tid & lust att gräva en grop.

Hydrangea arborescens ´Pink Annabelle`

Gillar färgen skarpt. Blomman blir mer som en boll när den slagit ut sen.


Snyggt ihop med brunt alltså kommer den vara läcker med höstens förfall i övriga trädgården. Blomningstiden är juni-aug in i september.


Här i den brokladiga planteringen saknas nått. Jag har haft regnbågsbräken där men den vart mindre för varje år som gick & nu är den borta. Satsar på en buske för lite höjd & det blir snyggt mot pilstaketet som vi bytt ut men behöll de gamla som sitter i en stomme. Hade vi tagit bort det hade vi behövt göra en ny för att ha nått att fästa det nya emot. Nu tänker jag att busken kommer dölja hålen där Dirren vår boxer tagit sig igenom 🙄


I gången som leder till baksidan kontra framsidan har vi hortensior redan så det blir att färgen på ´Anna Belle´ binder samman planteringen med gången.


De 3 som sitter här heter ´Pinky Winky`. Och Dirren är med mig i trädgården som alltid!


Även det bruna gräset köpte jag på Ulriksdal 🌾 Så fint 😍
Det svarta är Ophiopogon planiscapus `Ormskägg` de tar jag in på vintern. Men det är bara för att de sitter i urnor annars klarar de sig. De är lätta att föröka bara att dra isär så har man en ny planta så har jag gjort förra året med det i den mindre urnan


🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
Som de flesta vet har tidningen Drömhem & Trädgård lagts ner nu. Så himla synd på ett sånt fint magasin. Jag har läst den från första numret. Det finns ingen annan tidning i den stilen så ja det är verkligen synd! 
Jag har verkligen tyckt det varit roligt & väldans ärofyllt att få blogga för en sån fin tidning under 2 år! Det är knappt jag förstår att jag fått göra det. Är väldigt stolt & glad för den chansen🙏🏻
Jag har kommer blogga vidare här såklart! Det har jag ju gjort sen jag fick beskedet.Det är ju så kul att få dela med sig.
Hoppas ni fortsätter följa mig på här på -->Helenas Hem & Trädgård som är min gamla bloggadress & som jag nu sen en tid tillbaka är stationerad på igen. 
Här är allt sig likt jag fortsätter i samma stil som hos Drömhem & Trädgård men ingen reklam vilket många tycker är skönt att slippa & det var heller inget jag kunde välja bort själv.  

KRAM från mig nu är jag tebaks !

2 kommentarer:

Isas Trädgård sa...

Härligt Helena - välkommen tillbaka !
Även om jag naturligtvis tycker det är tråkigt att Drömhem & Trädgård lagts ner - det var en väldigt bra tidning och ensam i sin stil så det känns sorgligt.
Ha det så gott !
Kram/Isa

Carina sa...

Den rosaröda stog jag och funderade på men det var ett par andra serrata-sorter som följde med istället. Tänk det var evigheter sen jag köpte en trädgårdstidning.