lördag 21 juli 2018

Astillbe `Chocolate Shogun´

Astillbe arendsii ´Chocolate Shogun` är en jättefin mörkbladig astillbe som jag redan förra året köpte 3 st. av för att se om de verkligen var så mörka som det utlovats. Och det var de. Så härom dagen när jag var på tur med en vän hittade jag dem igen. Då slog jag till på 3 till 😍 
I min trädgård har de ej blommat ännu men de ska ha rosa blommor. Jag har köpt dem för bladverket. De trivs i sol till halvskugga jag har mina i halvskugga. 40-60 cm ska de bli & trivs i fuktiga lägen. Jag har inget sånt läge därför valde jag en halvskuggig plats mellan en pärlrönn & en mörkbladig apel båda i buskformat. 


Den är hur snygg som helst alltså 😍


De tillför kontrast i färg & bladform. De 3 nya sitter oxå i halvskugga mellan en mörkbladig apel  & en grönbladig apel båda i buskform.



I mina aplar i den planteringen klättrar clematis `Jackmanii` så snyggt mot de mörka bladen & de lila aktiga små äpplena på apeln `Eleyi` 
Men även i grönbladiga aplar har jag `Jackmanii ` som för övrigt har väldigt små blommor i år.


Förra årets plantor innan jag rensade bort alla frössådda aklejor igår kväll. Svetten lacka fast klockan var 21.30 😅 Vilken sommar vi har alltså ☀️ På kvällen stödvattnar det jag är väldigt rädd om tex. magnolior. 
TACK för att du kika in.KRAM från mig!