tisdag 29 maj 2018

Try i kruka

I min trädgård händer mycket av en ren slump. För en del år sedan skulle `han den ende`bygga en stenmur typ en ringmur i miniatyr runt filtret till den naturliga tjärnen. Vår damm alltså.
Det var bara ett problem .....där stod en magnolia `Stellata` & en trybuske eller var det 2 🤔Vart de nu skulle sitta visste inte jag & `han den ende` grävde raskt & väldigt glatt upp dem & satte i kruka. Så började han med sin ringmur😅 Trybuskarna fick nu uppleva en 3 e flytt japp de har hjul i min trädgård 😅 2005 köptes den.
Hm men en magnolia kräver sin plats trybusken tänkte jag inte så mycket på då...
Så kom då hösten & nu började det bli krisigt men vi fann en plats till magnolian efter mycket diskussioner. Och try busken då? Nej den ställde jag bakom växthuset. Sne & dan efter att setat tryckt mot en syrenhäck var den allt annat än vacker. Inte värd att ta sig ann & gräva ner kände jag.
Året efter blommade den snällt i sin kruka. Kanske den förtjänade lite ny jord blommorna var ju vackra & den har mörka blad. Jag gillar mörka blad.


Nu bor den i kruka sen flera år tillbaka. Och den trivs utmärkt.

Weigela florida `Purpurera` Rödbladig rosenpraktry höjd 1 m, kompakt växtsätt, blommar juni/juli.


I år matchar jag den med ett bronsfärgat gräs & ett kopparfat med taklök. Den är inte så dum ändå 😍
TACK för att du kikade in. KRAM från mig!