fredag 5 maj 2017

'Han den ende' sa....

Jo det var så att jag upptäckte ett hål i gräsmattan i helgen som var.
Skumt tänkte jag & skulle bara trampa till lite runt om så det försvann. Men då försvann hela foten! Såklart var jag tvungen att trampa en gång till & då sjönk jag ner till knät! Och ju mer jag trampade desto större vart hålet & bredare...


Vad sjutton ett slukhål tänkte jag ;) När 'han den ende' kom hem & jag visade hålet så skulle han såklart fylla igen det på direkten. Opp opp opp sa jag man kunde plantera något där nämnde jag lite som i förbi farten  ;) Ja vad har vi i kruka säger han då? Hm ja jag tänkte mig mer nått större säger jag....Vill du åka till Löta Trädgård säger då 'han den ende' ? Ja varför inte säger jag ;) Jag är inte omöjlig ha ha :D
På Löta finns allt man kan tänka sig. Det är en riktig plantskola med ett väldigt bra sortiment.  De har 750 sorters rosor & 1200 sorters perenner. Prydnadsbuskar & träd sortimentet är stort med fina exemplar.Likaså fruktträden & personalen är mycket kunniga & hjälpsamma!


Väl där hittar vi ganska snabbt ett fint exemplar prydnadskörsbär i buskform. Det ska vara högre än mig när det är planterat & det kommer detta vara.


Och det till ett bra pris! Vi slog till :D
Japanska prydnadskörsbäret 'Kanzan' är en vanlig & tålig sort! Bladen är lite kopparfärgade vid lövsprickningen. Blommorna är & dubbla rosa. Den ska blomma något senare än andra prydnadskörsbär & blir 3-5 meter högt.


Hemma igen & ja jag känner mig nöjd med det stora exemplaret. Det kommer kännas lite 'ombonat' på direkten.


Vi köpte kogödsel som vi blandade med plantjord. I med stöttepinne & vattna på så var det klart! Vart så bra så! Den här sorten växer lite upprätt & sen som 'vasformat' det blir perfekt tanken är att det ska ge en skir ljus skugga när vi sitter där under lite som ett parasoll :D
TACK för att du kikade in. KRAM från mig!

Inga kommentarer: