onsdag 20 juli 2016

Crazy Corner

Alltså nu är det så här att jag inte gillar så starka färger. Jag gillar när det är vilsamt för ögonen i trädgården. Joddå det finns en & annan gul ros i trädgården men svavelgul då lite sådär fegt fniss . Men det får gärna dyka upp en växt i planteringarna som jag inte satt där. En så kallad 'stopper' ! Det är en sån växt som gör att man hajar till & stannar upp, tittar lite extra noga. Inte bara glider förbi som man lätt gör när allt är färgstämt & fint. En färg som får en att tänka : så här kan man INTE ha, det passar INTE eller HUR har man tänkt här?! HAR man tänkt?
Så har jag det i den 'gröna trädgården' där går man i godan ro förbi & det är grönt & vilsamt och och ve & fasa en gul engelsk vallmo dyker upp! När den först var så fräck att den bara grodde där utan lov tänkte jag : oj oj den ska bort. Men nu var det inte så lätt för den har pålrot & jorden är lerig där så året därpå dök den upp igen! Helt glatt bara sådär.
Jag bara näää klippte bort den för fy så kan man inte ha det ... eller kan man? Ja året efter kom den igen. Till & med stod kvar & fick slå ut & jag blev lite glad när jag såg den.... Vad nu då tänkte jag? Vad har hänt? Kom på mig själv med att stanna till & stå med ett fånigt leende på läpparna. Ok efter det har den fått stå kvar & blivit ett par fler men jag klipper bort frökapslarna för den sår sig så dant. Jag gillar den just där! En 'stopper' är vad den är!

SONY DSC

Så har åren gått & i våras befann jag mig i en plantbutik fingrandes på på på nu ni!!! En tagetes! Jag kände hur glad den gjorde mig & jag tänkte att jag bara smyger ner den här i vagnen eller var det kanske en förpackning på 6 st ? I kön till kassan skämdes jag lite fniss & tänkte vad sjutton har hänt med mig? Den luktade så gott oxå!
Väl hemma tänkte jag att vid växthuset där kan de få stå det är som en egen liten värld där.

SONY DSC

Så budade vi hem ett par ljuslyktor på auktion den ena var gul & tror ni inte att jag vart mest nöjd med den! Jag började drömma om varma färger... ett par gamla gasolflaskor budades oxå hem en var orange! Ett par gamla oljefat hade jag fått för ett par år sedan en i rött & en i gult & grönt jag tänkte att de rostar nog en vacker dag så det blir mer i min stil. Nu plockades de fram & ställdes i växthushörnan. Förvandlingen var igång!  Så var jag på Tuna Trädgård förra veckan...

SONY DSC

Går in i ett växthus & kommer ut med ett lyckligt leende & möter de andra tjejerna som frågar : vad har du hittat nu? Jag säger lyckligt kom med här så går vi in igen. Jag tvivlar på att de förstår min lycka riktigt med det är inget jag tänker på för jag ska fylla min vagn med...

SONY DSC

Tithonia rotundifolia Mexikanskt solblomma vilken skönhet! Väl hemma läser jag att den kan bli 2 m hög oj jag ska ha den i en hink. Aja det det blir nog bra ändå!

SONY DSC

Tagetes Tenuifolia Kryddtagetes så små så söta!

SONY DSC

Och en annan gul/orange  skönhet kan hända att det oxå är en kryddtagets?  Vad vet jag detta är en helt ny värld för mig & vet ni vad jag är så lycklig över dessa! Jag har nu ett helt galet 'crazy corner' vid växthuset & jag tokgillar & står för det jag skäms inte! Så det så!
TACK för att du kikade in till mig en stund! Lämna gärna en kommentar det gör mig glad.

Inga kommentarer: