tisdag 19 november 2013

Lite nostalgi...före & efter!


 Satt & letade igenom lite gamla bilder & hittade fotografier jag fotat av tidigare.

Så här såg vårt hus ut första året vi bodde där.
 Vår allra första trädgårdssäsong.
Vi kunde ingenting ....
Jag var 25 år & han den ende 26.

Hunden är en mellanpinscher som hette "Qwicken"


Jag hade planterat växter en & en i rabatten vi gjort längs med hela huset.
Astillbe som jag fått av svärmor.
Pelargoner i lådorna & amplarna det är bra sa svärmor jag tyckte inte om dem...
Mini penseér varannan gul & blå.
Så piffigt!


Vi började sakta men säkert göra en del förändringar.
 För att få hus & trädgård att likna ett gammalt soldattorp med en vildvuxen trädgård.
Det fanns just ingen trädgård när vi köpte det...

En del år senare började han den ende bygga en glasveranda.
Det hade jag drömt om länge.
 Det skulle vara spröjsade fönster & dörren skulle vara grön 
som de gamla möblerna vi hittat inne på grannens tomt som vi gärna fick ta.


Nu många många år senare har huset fått spröjs men inte fönstren på glasverandan men dörren är grön!
Bordet & stolarna har för länge sedan murknat & bytts ut mot omålat.
Astillben tröttnade jag på & bytte mot kantnepeta.
Den blå plastunnan är utbytt mot ekfat.
& jag är tokig i rostiga trasiga hinkar!

På senare år har jag börjat tycka om astillbe igen men nu har jag dem på baksidan .
Ja man ändrar sig fram & tillbaka .

Växterna har hjul liksom ;-)

Varannan kruka gul mini pensée o varannan marguerit!

Ibland känner jag att jag tappat bort något från den tiden då jag inget visste..
Som när jag satte en buske i skuggan fast den ville ha full sol 
bara för att det skulle bli så snyggt just där!

Busken förde en tynande tillvaro i skuggan & när någon trillade rätt på den under en grillkväll 
ja då fick den fara till växthimlen :-D

Nu är det slut på såna fester ha ha herregud trädgården kan ju bli förstörd fniss

Nåde den som numera slår ett krocket klot i nån plantering på Midsommarafton .
Samma gäster nu som då men lugnare ingen trillar längre omkull i nån buske  :-D


Det var ändå en härlig tid även om inget växte så bra på vår skogstomt & vi var helt okunniga...

TACK för att du kikade in till mig!
Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.
KRAM
från
mig!


9 kommentarer:

Felix sa...

Vilket härligt nostalgiskt inlägg! Kul att se bilder då och nu och jämföra. Snygga spröjsade fönster nu!

Novemberhälsningar
Elisabet

Bettina Bäck sa...

Vansinnigt kul inlägg! Vilken skillnad både på hus och trädgård, kul att ha bildbevis. Förändringar har ju en tendens att komma smygande och i alla fall mitt minne är helkass, så här har vi väl alltid haft det?

trädgårdsdrömmar sa...

Det där är roligt att se tillbaka hur det var då.
Fönstren är fina med spröjs.Det gillar jag.
Kram.

Meta sa...

Det är ju för härligt att se tillbaka och minnas alla dumheter och glädjeämnen vi är lyckligt lottade vi som kan det.
Det har växt till sig en hel del på vägen och blivit lummigt och grönt.kul att få se.
ha en fin dag
Kram Meta

Anonym sa...

Jag väntar på kommentaren att det är svärmors fel alltihopa, det här blomsterintresset som var noll från början, haha

Furulunden sa...

Artig med forandringer. Ofte tenker jeg at det ikke har skjedd så veldig mye i hagen på noen år, men så er det bare å ta fram bilder, da ser man jo forandringen!!Det har jo blitt så fint hos dere :)

Kia sa...

Det har hänt lite! Man lär så länge man lever och funkar det inte ¨prova igen.

Kram Kia

Anonym sa...

Ojoj, vad jag känner igen mig i dig här.
Småskrattade när jag läste ditt roliga inlägg.
Jösses vad mycket minor man gått på med växter som man planterade bara för att det skulle vara snyggt just där, fast dom förde en tynande tillvaro innan dom stackarna dog.
O allt man fått från släkten/vänner o bara satte ner för att det fanns ett lämpligt hål någonstans.
Men på något vis var det enklare då.
Man tänkte inte på färger o hur många man skulle sätta tillsammans utan det blev lite mer hipp som happ i trädgården.
Men jag föredrar min trädgård idag då man "fått till den" med färger o att det blommar från våren till sena hösten.
Tack för alla trädgårdstidningar och böcker och bloggar på senaste åren.

Ha de bra
Britt

Katarinas trädgård sa...

Ja, man kan bli lite nostalgisk när man ser gamla bilder. Vår trädgård kändes väldigt gammaldags när flyttade in, och det kan jag sakna.
Men det är i alla fall fortfarande väldigt fint hos dig!
Kram
Katarina