lördag 28 september 2013

Näe känns lite sorgligt...


Nog är det en sorglig syn...
Att finna en vacker trollslända flytandes i dammen.
De som är så vackra.


Jag har alltid trott att trollsländor bara lever en dag.

 Det stämmer inte har jag nu lärt mig.
De allra flesta lever som larver i flera år innan de utvecklas till flygande sländor.
Då kan de sen leva från ett par veckor ända upp till ett år.
Det finns till och med de sländor som övervintrar.
Annat är det med dagsländor men det hörs ju på namnet.

Men för denna vackra mosaikslända är det över...

Tack för alla kommentarer om min höstträdgård i gårdagens inlägg.
Ibland när jag går runt i trädgården ser jag så mycket fint.
 Som jag blir så glad av jag riktigt känner att jag får ny energi.
Det är så roligt att få dela med sig av det till er alla!  

TACK för att du kikade in till mig!
Lämna gärna en kommentar det blir jag glad för.
KRAM
från
mig!

4 kommentarer:

Charlotta sa...

Håller med, lite sorgligt är det. Men den slapp ju i alla fall bli uppäten levande... ;)

Ha en riktigt fin sista septemberhelg. Din trädgård i höstskrud är verkligen fin. Det är klokt att inte bara planera blommor, utan också tänka lite längre fram i tiden.

Kristinas oas sa...

Du får låta den torka i solen och spara som ett minne av den sommar som gått. Kram Kristina

Isas Trädgård sa...

Hej Helena !

Njuter av din vackra höstträdgård !
Skall nog ta efter din metod - att plantera något varje år som sprakar i varma färger på hösten !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Kia sa...

De är fina men lite väl närgående ibland när de kommer flygande rakt mot en så man nästan för ducka. :) Varit rätt många i år hos oss.

Ha en toppen helg!
Kram Kia