måndag 15 juli 2013

Det vart ju bra...men inte som jag tänkt...


I år har nävan "Rozanne" gäckat mig tillräckligt länge...

Jag har väntat & väntat på att de långa rankorna ska väva sig in i de andra växterna.
Hur de himmelsblå blommorna ska matcha de mörka bladen på
 alunroten & kärleksörten bredvid.


Men icke!
Själva plantorna lever men nån vävarväxt är det inte tal om i år.
Förra året & året innan då var det så fint men nu ja ni ser själva...

Men så idag när jag går förbi pärlrönnen som de är planterade under 
då ser jag något i ögonvrån...

I midjehöjd eller högre än så faktist...


Jag vänder blicken ditåt & kan nästan höra ett psst...


Där är den nävan "Rozanne" i pärlrönnen!
Med sina vackra himmelsblå ögon blinkar hon åt mig med sina "ögonfransar".
& så viskar hon inställsamt att : där fick jag dig allt!
I år ville jag nå himmelen !
Som en bönranka slingrade jag mig upp, upp, uppåt mot solen viskar hon sen.


Och se det var inte så tokigt tänker jag nu!

Men du gör inte om det igen förmanar jag bestämt för nån slingerväxt är du inte...
Det är lätt att tappa fästet när det börjar blåsa i toppen...

Man ska hålla sig på sin plats eller....

TACK för att du tittade in en sväng till mig!
Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för.
KRAM
från
mig! 

8 kommentarer:

Hélena sa...

Det är som vävarväxt hon är som vackrast och jag gillar hennes ambitioner och kaxighet att bli en slingerväxt.
Kram Hélena

Cajsas Faster sa...

Oftast är det ju skönast att göra som man vill..
Men sen är det ju på sin plats att inte äventyra för mycket:)

Kram

Tant Otteskrufv sa...

Heja Rozanne! Akta dig för Jante och fortsätt oppåt bara :)

Meta sa...

Det var ju riktigt vackert som det blev.
Låt den växa så kommer den igen nästa år annars kanske den blir sur.
ha en fin måndag
Kram meta

Millas Trädgård sa...

'Rozanne' har jag tyvärr inte förärats med men hon är fasligt söt!
Kram
Milla

Leena sa...

Ja, den är ju så härlig slingrandes bland andra växter ... jag har den ihop med daggkåpa och fänrikshjärta (idel trotjänare!) och de samsas fint. Sedan har jag också en klematis som jag glömt namnet på i samma rabatt och den stackaren verkar inte orka komma högre upp än att Rozanne är lika hög. Så där blommar de ikappa, dryga halvmetern från marken ...

Katarinas trädgård sa...

Jaså, är det för att Rozanne egentligen är en klättrare som hon brer ut sig över hela gången, jaha, det var ju bra att veta!
Kram
Katarina

samson sa...

ser så fint ut att jag funderar på att köpa henne då jag har ett nytt område som behöver en marktäckare
ha det så bra
maggan