torsdag 13 september 2012

Oups jag skulle inte ha några alls...

Igår frågade min svägerska mig om jag ville följa med till växtbutiken.
Jag var lite sliten efter morgonens promenad 
och förmiddagens planteringen av kungsängsliljorna
så tänkte jag att visst jag följer med så får jag en paus.

För jag ska inget ha...
Inga lökar i alla fall i övrigt vet man ju inte säkert ;-)


Nåja nu fick jag se de rosa pärlhyacinterna jag funderat på...
Och så hade ett erbjudande tag 4 betala för 3...
Hm... 




Och så hittade jag ett så fint gräs som skimrade så fint i solen...
Pennisetum setaceum 'Rubrum'
Jag hade dagen innan stått och fingrat i ett exemplar när vi var i en annan växtbutik
Ja vi var och shoppade växter 2 dar i rad :-D

Hur som helst köpte jag det inte för det skulle övervintras 
och jag funderade på om det skulle funka?!

Men vad jag ångrade mig när jag kom hem och såg alla mina rostiga hinkar 
och insåg att det skulle 'blitt' sååå himla snyggt i en sån :-)

Det var 50 kr. billigare i den här butiken.
Såååå då slog jag till!
Jag gillar att tjäna pengar när jag shoppar :-D

Nu undrar jag om någon testat att övervintra gräs?
Och i så fall vill jag gärna ha tips.
Det stod att det skulle vara + 10 grader 
och då skulle jag kunna testa inne på min svala glasveranda.
Frågan är om jag ska plantera om den?
Krukan är sprängfylld blir väldigt svårt att vattna annars....
Om jag tar vanlig plantjord?
Undrar hur ofta det ska vattnas?Ska jag göra det överhuvudtaget?

Och så slank ytterligare en flocknäva med :-)
Och nu tar jag och förtränger hur många jag köpt den senaste tiden...
Ja när jag tänker efter som minns jag inget alls faktist ha ha


Så till löken.
Tänk vad många som nu frossar i lökar!
Färgstämt och tjusigt :-)
Jag stod och tittade på alla dessa tjusiga tulpaner...
Ton i ton så himla fint!
Meeen sån är inte jag fniss
våren så kör jag med 'sillsallad' i planteringen :-)
Jag bara älskar det!!!
Och såna här 'målartulpaner' åhhh
Inte för att jag ska göra nån tavla heller ;-)

TACK för att du tittade in till mig!
Lämna gärna en hälsning jag blir så glad så :-D
KRAM
från
mig!


9 kommentarer:

Kukkaiselämää sa...

Fint gräs har du skaffat. Jag äskar de där gula tulpaner!

Kram Satu

Ruben sa...

Men vad gör jycken? Står han och äter upp ditt gräs? Aj aj! Att köpa ett gräs (eller två) är aldrig fel!

Ha det gott!
/Ruben

Berit sa...

Fin ,fina fynd!!Konstigt att man alltid fyndar på plantskolor, kan inte förstå varför:)
Ha en underbar dag!!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Helena !

Om jag ändå hade lite större täppa. Men den jag har är full med lökar som kommer varje år, så jag kan inte gräva ner några fler.En stor Kärleksört tar sin plats.

Tur jag kan glädja mig åt andras.

Klappa Sigge !

Har blivit kättägare sedan 26/8.En hittekatt från början.Så nu får jag ändra om mitt liv till Prinsens.

trädgårdsdrömmar sa...

Visst är det vacker med olika gräs.Och ditt ser så fint ut.har inte provat att övervintra gräs men jag kan tänka mig att din glasveranda blir bra.Och så mycket vatten vill det nog inta ha.Fast jag tror att omplantering kanske vore bra.Nu börja det gå på rim.Haha.MVH

carinaon sa...

Fina lökar du har köpt. Jag förstår vad du menar med att känna dig sliten efter att ha planterat lökar i gräsmattan, det är ju jättejobbigt!
Kram Carina

Luna Ek sa...

Jag känner igen mig. Jag har ett grossistställe nära mig som säljer sommarblommor och perenner och som bara har öppet på lörd.- sönd. Där kan man göra Jättefynd. Köpte 10 fina växter förra helgen för 100 kr! Och som inte det räckte! Idag handlade jag på plantskolerea men för 850 kr! Skulle bara titta, var sagt. / Luna

Anonym sa...

Var själv inne i Lund i går och naturligtvis måste man besöka Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik, bara för att ta en titt. Behövde egentligen ingenting. Det finns redan massor med vårlökar i min trädgård. Men när jag gick ut därifrån var jag några hundra fattigare men i själen kände jag mig rikare för jag köpte Leukojum som jag har önskat mig länge, och iris och en del att driva till jul.

Kia sa...

Hur tänkte du då? När du sa att du inget skulle ha.: )

Ha en toppen fredag!
Kram Kia