tisdag 14 augusti 2012

Det tyste pessimisten...


Här är min fy skäms hörna eller plats...
Skamfläck är kanske ett lämpligt ord?!


Under ganska många år rensade jag markteglet kring växthuset.
Det tog en evighet och var tröstlöst för ogräset kom tillbaka gång på gång.

Manuell rensning för hand alltså är ju det klart bästa!
Här handlade det om att dra upp ogräset .
Teglet ligger så tätt det bara går.
 Men vad hjälper det?
 Blir ju ändå jord emellan för ogräset att få fäste i till sist ändå...


Förra året började sambon att skrapa rent med ogräs skrapa.
Det blev så fint!
2 gånger gjordes det den sommaren.
Bara till att slipa skrapan efteråt...
Ogräset kommer ju snart upp igen men fint så länge det varar.
Funderat på att bränna bort det men det är tydligen inte heller så effektivt det är vad jag hört iaf.

Men i år har vi testat ogräsättika efter skrapningen.
Efter ca.3 timmar ska resultatet synas.


Och se så fint det är vilken lättnad!!!


Men jag är pessimist för en gång skull...
Jag brukar vara positiv.
 Men är väldigt skeptisk till att detta funkar...
Vi får se helt enkelt så lätt dör nog inte ogräset!

Välkommen som följare Atelje Vävarfinken och Plantas y flores!

TACK för att du tittade in en stund.
Du får gärna lämna en hälsning!
KRAM
från
mig!

5 kommentarer:

Berit sa...

jo jag tror det gamla ogräset dör, men tyvärr så kommer det nytt ogräs:( Jag för en kamp med min uteplats där jag har stenmjöl. Känns hopplöst ibland.
Ha en underbar dag!!

Anna Vattenkanna sa...

Jättefint! Det ni kan göra är att ta bort så mycket av fogarna som ni kan utan att förstöra själva ytan och sedan borsta i ny ogräsreducerande fogsand... Många gånger är det problemet att den ursprungliga fogmaterialet har försvunnit och nybildad mylla ha ersatt den av sig själv = trevligt för ogräs. Om man är ivrig med piassavakvasten därefter - sopar av ytan ett par gånger i veckan, blir det inte lika roligt att vara ogräs just där i a f. Som på gamla filmer där gårdskarlen alltid går och sopar och hytter med näven till kvarterets buspojkar ungefär. Fast du behöver ju inte hytta... Bara en idé...

Kram

Kukkaiselämää sa...

Jag trimmar ogräset varje gång jag trimmar allt annat i trädgården. Det fungerar ganska bra...

Hélena sa...

Ibland är det tröstlöst :-) Inte dämpar du min lust med din kommentar. Hade det varit för ett par år sen när jag fantiserade om pioner och rosor under eken då hade jag nog blivit lite ledsen i ögat men nu har jag läst på och har en plan :-) Om den funkar vet jag inte men man måste testa. Mer om den ikväll på bloggen. Tack för din input den är så värdefull!
Ha det bäst!
Hélena

trädgårdsdrömmar sa...

Jag måste nog göra dig lite ledsen.För ättika har vi använt och det är bara den delen ovan mark som dör rötterna lever glatt vidare.Vet inte vad som tar bort ogräset för gott.Får också massor mellan plattorna framför mitt växthus.MVH