fredag 16 mars 2012

Åh jag har hittat nått alldeles underbart en film från Tasha Tudors trädgård!!!



Alla bilder i dagens inlägg är från boken!


Jag har läst boken om hennes trädgård många många gånger.
Ännu fler gånger har jag bläddrat i den och drömt mig bort...


Är fascinerad av själva trädgården.
Känslan i den,blommorna,hennes målningar,huset hon bor i som sonen byggt.
Hennes hundar,getter och höns.
Livsstilen...

Många gånger tänker jag på olika bilder i boken som inspirerat mig mycket.
Tex. bilden där hon står på knä vid sin drivbänk
fylld med små penseé plantor som hon försiktigt gräver upp.

Jag skaffade en sån lite drivbänk som jag sår ruccola sallad i på våren.
Och på hösten strör jag ut viol frön från som jag samlat i min trädgård.
De gror och övervintar där och så har jag nya plantor att ta av till våren.
Likt Tasha står jag på knä och lirkar upp plantor och placerar i krukor.


Eller den här bilden där hon i en röd lång kappa 
med kapuschong och lager på lager av kjolar.
Envist stretar fram i den djupa snön....
Likt Tasha pulsar jag runt i snön på vintern och trampar upp gångar.
Till växthuset ...
Vedboden...
Alla matplatser som småfåglarna har i min trädgård.
På mig har jag inga kjolar i lager på lager
 men det hindrar inte mig från att känna mig som Tasha.


Alla vackra blomster planteringar har inspirerat mig.


Ängen där  hon sår lupiner.


Åhhh lunden...

Jag blev så glad när jag en dag fann en film från hennes fina trädgård!

Titta  in och dröm dig bort en kort stund.
Filmen är inte så lång.

Åh söta lilla Tasha när jag blir "stor" då ska jag bli som du :-)
Jag har mycket att tacka Tasha för!
I sin himmel jag tror hon ler :-)

TACK för att du tittade in till mig !
Hoppas att du hade en stund över och tittade in till Tasha underbara värld!
Gör det annars när tid ges.
 Jag kan verkligen rekommendera det och att skaffa hennes bok!

KRAM
från
mig!

12 kommentarer:

Acchleja-Carro sa...

När du fyller år ska du få en uppsättning långa kjolar, så att du kan vara Tasha "på riktigt"! ;-)
Kram Carro

Norr om Köpenhamn sa...

Åååååh jag älskar Tasha Tudor!! Har också läst hennes bok ett otal gånger eller bara bläddrat o njutit :o) Så fort jag hade läst boken första gången köpte jag den till min trädgårdsälskande mamma. En bok man aldrig tröttnar på.
Att leva i ett med sin trädgård vill jag också göra när jag blir gammal :o)

Nu måste jag kika på filmen!!!
Ha en underbar helg i trädgården vännen och känn dig som Tasha i yngre variant ;o))
Kramis
Ulrika

Lisa sa...

Åååh tack snälla Helena för att du hittade filmen :-)) Alldeles underbart, jag blev så rörd så jag lipade en stund när jag såg Tasha tassa runt där på gångarna. Det är en av mina första trädgårdsböcker som verkligen fick mig igång på det här, och jag har tittat i den hur många gånger som helst jag också :-)
Fantastisk kvinna !
Ha en go och glad helg !
Lisa/Lisas trädgård

Kia sa...

Härliga bilder!!

Ha en toppen fredag och helg!
Kram Kia

Trädgården på Höjden... sa...

Jag tycker också att hennes bok är underbar och har lånat den ett flertal gånger på biblioteket. Tack för filmtipset. Ska genast kolla in och drömma mig iväg...

Hälsar Åsa

Hélena sa...

Det här var intressant! Riktigt intressant. Det ska jag titta närmare på ikväll när F har somnat.
Ha en underbar fredag!
Kram Hélena

Tant Otteskrufv sa...

Tack för tipset om filmen, kort men vacker. Boken är verklighetsflykt på hög nivå = alldeles underbar!

carinaon sa...

Ja jag älskar också boken om Tasha Tudor. En sådan trädgård vill jag också ha!
Kram Carina

Katarinas trädgård sa...

Den boken har jag inte läst, det är ju inte klokt!!! Bättring utlovas!
Kram
Katarina

Almbacken sa...

Vilken fin blogg du har och tack för underbart filmtips. Jag blev allt lite rörd av filmen.

Skön helg!
Maria

UlricaO sa...

Åh, vet du att hennes bok var den första trädgårdboken som jag läste från pärm till pärm. Och verkligen älskade. Vad fin hon var på filmen. Och förgätmigejerna som hon var så rädd om var med.
VAd gäller kameliafröerna gjorde jag ingenting; ingen blötläggning, ingen slipning. Men det tog nog minst två månader innan de grodde, kanske lite mer. Ge inte upp hoppet!

Cika sa...

Tack för tipset! En så vacker film det var! Och en så spännande, harmonisk personlighet..vilken livsstil! Måste verkligen läsa Tasha Tudors bok.
/Cika