fredag 26 augusti 2011

Trädgårdsföreningen Acchleja träffades och beundrade en eh... gurka?!


Den stor blommiga clematisen 'Multi Blue'
gillar jag trots att den har så stor blomma.




Törnrosas kjortel är jättefin!
Och börjar bladen anta en lila färg oxå.
Plantan har ett par år på nacken.
Den brukar jag övervintra på den svala frostfria verandan.
Klipper ner den för den får alltid massor av bladlöss när jag tar in den.


Alpclematisen 'Rosy O Grady´ blommar om.
Inte så många blommor men ändå!
Den är annars tidig på våren.


Trädgårdsföreningen Acchleja hade träff i går.
Det är vi som ryms i en bil!

Vi var bjudna till 
för att beundra något i hennes trädgård!
Brukar ju träffas då och då när det är nått vi vill visa varann.
Men hon ville inte säga vad vi skulle få titta på...
Vi skulle börja med att äta.
Och när den obligatoriska tårtan dukades fram som vanligt dekorerad med dagens sevärdhet!
Så fick vi gissa vad som skulle beundras denna kväll....
Jag gissade på gurka och det var ju rätt!
Hennes gurkodling gav god skörd i år.
Vilken tjusig tårta!
Och mumsig.
Efteråt gick vi runt i hennes trädgård och kikade på planteringar och spånade kring en ny idé hon har.
Till kaffet fick vi ananaspaj mmm
Vi satt länge och väl och pratade om allt möjligt och skratten duggade tätt!
TACK för en härlig kväll kära Acchlejor!



Till sist vill jag visa hur det går till när Sigge får röd målarfärg på magen...
Vi håller ju på att måla huset.
Pappret som täcker trappen blåste ner
 och vem ligger straxt där och sover!!!

TACK alla ni  för goá kommentarer angående reportaget om min trädgård!
Nu är jag inte så hemlig längre och det känns OK tycker jag!
KRAM
från
mig!

11 kommentarer:

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Hihi! Söta Sigge! :) Låter som ni har haft en finfin dag. Härlig gurktårta också.. ;)
Och du! Tusen, tusen tack för paketet som kom idag! KOmmer att bli sååå fint mot röda staketet.
Massa kramar till dig!

Nette sa...

Hehe det er fin humor :-) Håber agurkerne smagte godt.

Dine slyngplanter er flotte og Sigge forstår det. Klog hund som ikke vil være fugtig og få jord på maven!

Cajsas Faster sa...

Det gäller att hitta anledningar att träffas;)

Trevlig helg. Bra målarväder...

Kram Marie

Mia sa...

Multi blue vill aldrig blomma hos mig, jag som tycker den är så vacker. Fint foto av den, och allt det andra också. Men, jag fastnade i smörgåstårtan, det är så allt för länge sen sist. Gissa att jag blev hungrig nu :)

Rosor och Pioner sa...

Trevligt verkar ni ha, smörgåstårtan ser smarrig ut...kan det bli bättre.

Ha en fin lördag
Kram Susanne

Lövkojan sa...

Wow, här har hänt grejer ser jag!!
Vilket fint repotage det blev! Fina bilder av er trädgård och roligt att se en lite större yta av trädgården!

Har en törnrosas kjortel men har aldrig provat att övervintra den men det måste jag såklart göra nu :).

Häxörten har kommit och den såg superfin ut och har redan tagit sig ute i trädgården, stort tack för det!

Ha en fin helg, kram Marie-Louise

Anonym sa...

Åh nu blev jag sugen på smörgåstårta och ett glas kallt vitt vin..... här är nästan 30 grader varmt (PUH!) så det hade varit lagom kvällsmat/middag ikväll.

Ha det gott!
Åsa

Louise sa...

Både klematisen och smörgåstårtan skulle passa bra hos mig! Mumsiga båda på sitt sätt! kram louise

Jutis sa...

Vilket fint reportage om din trädgård! Kul att läsa! Å den där porslinsanemonen...mums! Den måste ju vara värd en fika?

Tina sa...

Jag ska snart ha vinprovning, så det blir till att starta hösten med att träffa gänget igen.
Alla anledningar till att träffas och ha kul är angelägna, vädret är ju så tråkigt!
Sigge ser nöjd ut även om färgen biter sig fast..

kram o ha en bera dag!

Lizette sa...

Hihi, perfekt sovplats :-)
Riktigt kul när blommor blommar om, sommaren blir så mycket längre då...
Bara måste få nämna.. Jag har köpt min första klematis - ÄNTLIGEN, hihi