måndag 4 juli 2011

Häxörten en invasiv sötnos!



Så här såg det ut i våras innan Circaea alpina 'Häxörten' vaknat till liv.
Under prydnadsbuskkörsbäret 'Hally Jolivette'
är jorden helt bar.




Sen ganska sent när man precis tror att näe i år är den död.
Då börjar den grönska!
Tittar  fram där just ingen yta att växa finns.
Observera de stora stenblocken där den letar sig fram...



Nu ser det ut så här under busken!!!


          

Blomman är liten med väldigt söt tycker jag.


Se själva!




Den är otroligt lätt att föröka.
Man kan dra upp en bit med handkraft.
Varje sån här rot blir en planta!

Ha en bra dag alla ni som tittar in!
Lämna gärna en hälsning det blir jag glad för :-)
KRAM
från
mig!




9 kommentarer:

Rosor och Pioner sa...

Otroligt växtkraft den har och blomman är ju mycket sötare än vad namnet insinuerar.
Ha en fortsatt bra dag
Kram Susanne

Bea sa...

Det var verklig växtkraft i den fina blomman.
Ha det gott! /Bea

Mia sa...

Inte bara en bra marktäckare utan fina blommor också......bara positivt! Har aldrig sett den tidigare så den är ny för mig.
Ha en bra kväll
Mia

Lövkojan sa...

Wow, den ska jag skriva upp och inhandla till diverse ställen!

Ha det fint, kram Marie-Louise

Cajsas Faster sa...

Oj, rena ogräset:)

Lisa sa...

Vad söt den är ! Var på trädgårdsvisit och bad om en planta, men de avrådde mig pga spridningen. Tycker du att den sköter sig eller är den väldigt invasiv ? Gillar ju sånt som sprider sig om det inte är för våldsamt. Ha det gott !
Lisa/Lisas trädgård

Jutis sa...

Häxört planterade jag förra säsongen, men precis som du nämner, så har jag trott att den dött. Har låtit bli att rensa bort några blad som jag inte kunde identifiera, men de har inte vuxit till sig så mycket ännu. Måste ut å kolla igen, om den liknar din...

Leif sa...

Det är fint när man kan lägga upp lite stenpartier i en backe. Själv har jag bara platt Skånejord.

Kristina Bonander sa...

Hej Helena,

Googlade om häxörten och hamnade hos dig. Hittade den hos Zetas, där den normalt inte finns, och köpte en hel platta till ett jobb. Härlig växt som underplantering.

Kramar
Kristina