onsdag 9 februari 2011

Trädgårdsföreningen i Linköping!





Vi for till Trädgårdsföreningen i Linköping i somras.
Det var årets långtur för Acchleja den lilla lilla föreningen!
Oturligt nog regnade det...
Så entré planteringen som vi sett fram emot så mycke
var inte fin alls..
Mycke höga perenner och gräs som låg hit och dit sådär som det gör vid regn och blåst.


Vi hade lusläst Ulf Nordfjells bok''12 Trädgårdar'' och hade höga förväntningar.
Men det var ingen idé att fota den ens för den såg inte kul ut alls...trist


Så denna bild är från boken.



Och även denna så ni förstår vad vi såg fram emot!


  

Dammar och bäckar fanns det med härliga planteringar runt.




Den som fingé ha en liten bäck i sin trädgård...suck




Det fanns en del partier som trots regnet var väldigt fina!
Lummigt och härliga färger...

En lundplantering var på gång och den skulle jag vilja se om några år.


Vid olika platser fanns det tänkvärda texter som avslutades med en fråga att reflektera över.
Vid denna trapp så löd den så här


Var finns du på livets trappa?
Vilka leder dig
och vem leder du?


Detta uppskattades av oss allihop  nåja inte riktigt alla fniss
Denna regniga dag som inte blev vad vi tänkt
det gäller att göra vad man kan för att hålla humöret på topp!


Jag gillade dessa frågor att fundera över!
Beställde faktist boken som dessa texter och frågor kom ifrån.
Den heter ''Jordband o själsvingar''
Om hur banden till naturen ger oss själslig mening.
Skriven av Susanne Bergman.


Brukar föreslå att Acchleja tjejerna ska ha en poesi afton fniss


Detta brukar leda till glada skratt...
men jag är kanske allvarlig vem vet ;-)


Kristallkronor i stora plast badbollar...
hängde i var o vart annat träd i en lång allé
Jag tyckte det var helfränt!
Det vore nått för vår stora ek här hemma!


En gunga i ett träd.


Vad är fart och lugn för dig
och hur finner du balansen?


Det var frågan att fundera över...


Det fanns en liten butik och plantskola som var välfylld!
Lunchbuffé åt vi i ett stort växthus innan vi for vidare.
Trädgårdsföreningen i Linköping


På vägen hem stannade vi till på
Billbäcks Plantskola
De hade ett bra sortiment
en jättefin visningsträdgård
och ett mysigt café!


Vi har så trevligt på våra turer!
Snart ska vi ha en planeringsträff inför årets aktiviteter!
Ska nog föreslå en poesi afton det blir nog populärt!!!
Kanske när nått vackert blommar i min trädgård då vet jag att tjejerna kommer 'omedelbums'!


Ha en bra dag allihopa!
Kul att du tittade in.
Du får så gärna skriva en kommentar

det gör mig såå glad!

18 kommentarer:

Lena sa...

Haha, ser fram mot poesiaftonen! Det kanske går att omvända mig till en seriös och reflekterande människa nån gång, fniss!

Lotta sa...

Det ser ut som en mysig trädgård trots vädret. Jag gillade också kristallbollarna, skulle varit fina i skogsdungen strax utanför min tomtgräns.
Kram

Vårt hem på landet sa...

Kul med lite utflykter! Häftig kristallkrona! Undrar om de hänger ute året om? Hade varit jättefint på vintern :)

Jobbet jag fick var inte det jag var på intervju för utan ett som jag lämnade in cv:t på för nån vecka sen. Ibland har man tur :)

Kram, Emma

Fröken Fräken sa...

Näe, bese trädgårdar i regn är väl kanske inte det mest inspirerande. Men förhoppningsvis var det ju ett trevligt sällskap, och mer utflykter väntar till sommaren (som väl kommer någon gång...!)

Tina sa...

Synd att det regnade, bilderna är så vackra.
Gillade kristallkronorna...
Poesiafton, det blir säker jättepoppis för dina vänner! Din fina trädgård måste vara som gjord för det...

KRAM min vän, Tina

Cajsas Faster sa...

Då var du ju precis runt mig och snurrade!
Billbäcks ligger inte långt härifrån:) Nästa gång får du säga till!
Och när det blir poesiafton, det låter spännande:) Även om det bara blir fnitter!

Ha det gott, Kram

Caroline sa...

Men visst ska det bli en poesiafton, Helena! I vår trygga krets kan nog även den mest aseriösa och oreflekterande deltagaren(Ja, jag menar dig, Lena) släppa på bromsarna och blomma ut i en poetisk hyllning till trädgården. :D
Men som uppvärmning vill jag låna dina själsvingar!
Kram Carro

Jørn Møller Jensen sa...

Hej Helen
Tak for din kommentar. Det glæder mig at du kan lide billederne på min blog. Det er nu også fine billeder, du viser.

Jeg har fået tilføjet en Google oversætter så du bedre kan tyde det danske. Jeg kender godt problemet - tak for ideen.
kh. Jørn

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbar trädgård - OM jag någonsin kommer till dom trakterna så måste jag bara besöka den! Och det är klart ni ska ha en poesiafton, även om det bara blir fniss. Det är inte heller att förakta!

Helen sa...

Hej Helena!
Vad roligt med långutflykter :=) Ni verkar vara ett glatt gäng som kan ha roligt tillsammans trots tråkigt väder.
Häftigt med kristallkrona, det skulle man ha ;=)
Absolut ska du ornda en poesiafton med gänget till sommaren, låter helmysigt.
Ha en fin dag!

Huset vid ån sa...

Hej svejs!
Åhh, Dina bilder är som vackra vykort....
Förstår att ni har det riktigt trevligt på dom turerna!

Ha en bra dag!
Stooor Kram från mig/ Therese

Hildas Hem & Trädgård sa...

Trädgården ser otroligt vacker ut,sådär lummig och fin som det ska vara. Bäcken blir man ju riktigt avundsjuk på.
Hoppas att jag kan hänga på nån av era utflykter i år, det verkar så roligt....

Många snöiga kramar

Anonym sa...

Lite poesi från en frusen och insnöad Acchleja:)

Skriv
i ditt hjärta
att varje dag
är årets bästa dag.
Ralph Waldo Emerson (1823-1882)

Kram på dig från C.

Katarinas trädgård sa...

Som vanligt blir jag avundsjuk på er härliga trädgårdsförening! Ni verkar göra såååå trevliga utflykter, vilka bilder! Men poesiafton, nja...
Kram
Katarina

Helena sa...

Poesiafton med fniss verkar det som alla Acchlejorna är med på :-)Trevligt!Dags att bli lite kulturell det är på tiden!
Jag får komma med ett utförligt inlägg om denna afton sen!
Kramar från mig till er alla!

Kia sa...

Vilken underbar trädgård!! Så skulle man ha det.

Kram Kia

Lisa sa...

Vad synd att ni hade otur med vädret. Vi var där för två år sedan och jag gillade också skyltarna med texterna, men jag var ensam i mitt sällskap om det, hi hi! Mannen och dottern suckade ljudligt! Önskar du dig en bäck ? bara sätt igång och gräv, allt är möjligt.
Lisa/Lisas trädgård

Annika Christensen sa...

Hej!
Den parken skulle jag också vilja se.
Vad synd och jag föstår att ni blev besvikna.
Tro det eller ej men jag vill ha lite snö bara ett par dagar så att jag kan några bilder som en kund önskat sig.
Men som sagt jag är redo.
Ha det gott
Annika